Technologia VR

Technologia VR na Uniwersytecie Szczecińskim

Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile

Wirtualny pacjent w wirtualnej rzeczywistości - nowy wymiar w nauczaniu ratownictwa medycznego.

Wirtualna Symulacja Medyczna (VMS) z technologią Virtual Reality (VR) na kierunku ratownictwo medyczne.

Wirtualna symulacja medyczna jest jedną z najnowszych i najdoskonalszych metod edukacji, umożliwiającą symulację realistycznych metod leczenia bez stwarzania zagrożenia dla prawdziwego pacjenta.

jest jedną z najnowszych i najdoskonalszych metod edukacji, umożliwiającą symulację realistycznych metod leczenia bez stwarzania zagrożenia dla prawdziwego pacjenta. Wirtualna Symulacja Medyczna to nowy rozdział w dziedzinie edukacji studentów kierunków medycznych. Technologia ta wykorzystuje wirtualnie kreowaną rzeczywistość oraz zaawansowane technologie teleinformatyczne w celu prowadzenia treningu w maksymalnie zbliżonych do realistycznych warunkach.

to nowy rozdział w dziedzinie edukacji studentów kierunków medycznych. Technologia ta wykorzystuje wirtualnie kreowaną rzeczywistość oraz zaawansowane technologie teleinformatyczne w celu prowadzenia treningu w maksymalnie zbliżonych do realistycznych warunkach. Wirtualna Symulacja Medyczna (VMS) z technologią Virtual Reality (VR) umożliwia poruszanie się po świecie wirtualnym, odtwarzającym realny świat w trójwymiarowej rzeczywistości, na potrzeby realizacji procesów dydaktycznych.

Uczestnik wirtualnej symulacji zakłada na głowę dedykowane technologii specjalne gogle, a przy pomocy kontrolerów Touch, które są jednocześnie jego wirtualnymi dłońmi, wykonuje czynności przy wirtualnych pacjentach. Wirtualna Symulacja Medyczna jako połączenie dydaktyki, grafiki 3D oraz najnowocześniejszych metod animacji, stworzyła nieograniczone możliwości realizacji scenariuszy w różnych środowiskach z zastosowaniem wirtualnych pacjentów.

Symulacja umożliwia miedzy innymi prowadzenie ukierunkowanych scenariuszy w zakresie pierwszej pomocy, kwalifikowanej pierwszej pomocy, medycznych czynności ratunkowych czy medycyny ratunkowej. Dzięki niej możemy rozmawiać z pacjentem, przeprowadzić z nim wywiad, badać pacjenta, wykonywać czynności takie jak: podawanie leków, zaopatrywanie złamań, przeprowadzić ewakuację pacjenta, czy wykonywanie segregacji medycznej.

VMS to realizm i nieograniczona powtarzalność, pozwalająca na podniesienie skuteczności edukacji oraz zwiększenie wydajności ośrodków dydaktycznych;

poprawność prowadzonych działań jest nadzorowana i kontrolowana nie tylko przez instruktora, ale również przez skomputeryzowany system, który dokumentuje działania podejmowane przez ćwiczącego i przekazuje mu w czasie rzeczywistym ich fizjologiczne konsekwencje;

wszystkie czynności są wykonywane w warunkach odwzorowujących realistyczne środowisko pracy;

po ich zakończeniu, odegrane przez studentów scenariusze są omawiane w trakcie sesji debriefingowych, co pozwala na przeanalizowanie toku pracy oraz uzmysłowienie osobom ćwiczącym popełnionych błędów, ich korekcję w trakcie kolejnych scenariuszy w celu osiągnięcie perfekcji.

System Wirtualnej Symulacji Medycznej w nauczaniu na kierunku Ratownictwo Medyczne w ANS w Pile, wprowadzono jako innowację w dziedzinie nauczania. Poprzez Wirtualną Symulację Medyczną prowadzone są przedmioty praktyczne kierunkowe takie jak:

techniki zabiegów medycznych,

medyczne czynności ratunkowe,

medycyna ratunkowa,

medycyna taktyczna,

medycyna katastrof.

Zachęcamy do obejrzenia filmików o WIRTUALNEJ SYMULACJI MEDYCZNEJ:

Wirtualna rzeczywistość w porównaniu z rzeczywistością rozszerzoną...

Granica między światem wirtualnym a światem rzeczywistym nadal się zaciera, przez co mamy dostęp do zapierających dech w piersiach doświadczeń, które jeszcze niedawno istniały jedynie w wyobraźni pisarzy science-fiction.

Na nadejście rewolucji związanej z wirtualną rzeczywistością trzeba było czekać wiele lat. Doczekaliśmy się jednak momentu, kiedy stanowi ona sposób na generowanie realistycznych obrazów, dźwięków i innych doznań, które przenoszą nas do spektakularnego świata wyobraźni. Rzeczywistość rozszerzona (AR), która dodaje wirtualnego zabarwienia w rzeczywistym środowisku, również przyciąga uwagę, a obydwie technologie będą niewątpliwie miały duże znaczenie w nadchodzącej przyszłości. Dzięki rzeczywistości mieszanej (MR) możesz grać w wirtualną grę wideo, chwycić butelkę wody w rzeczywistym świecie i wczuć się w wyobrażoną postać z gry z trzymaną butelką. Wyobraźnia i rzeczywistość jeszcze nigdy nie przenikały się w taki sposób.

Wiele zmian zachodzi tak szybko, że różnice między VR, AR i MR mogą wydawać się na początku nieco zagadkowe. Każda z tych fascynujących technologii jest dostępna prawie dla każdego, lecz zanim wydasz ciężko zarobione pieniądze na najnowszy wyświetlacz nagłowny, sprawdź, co będzie Ci potrzebne, aby rozpocząć niezwykła przygodę z VR, AR lub MR.

Historia i przyszłość wirtualnej rzeczywistości

Próby uchwycenia wirtualnej rzeczywistości sięgają znacznie wcześniejszego okresu niż pięć ostatnich lat. W latach 50. popularne były zabawki, przez które można było patrzeć, a zamknięte symulatory lotów pojawiły się w latach 60., jednak idea VR pojawiła się jeszcze wcześniej.

Jeszcze w latach 30. pisarze science-fiction, wynalazcy i majsterkowicze marzyli o środowisku, w którym można uciec od rzeczywistości za pomocą sztuki i maszyn. Kwestie związane z rzeczywistością wirtualną w zestawieniu z rzeczywistością rozszerzoną i mieszaną rozważaliśmy na długo zanim dysponowaliśmy technologią, która je urzeczywistniła.

Technologia dogoniła fikcję, a badacze rynku przewidują szybki wzrost sektora VR.

VR i AR urzeczywistniają MR

Zacznijmy od zdefiniowania terminologii. Określenie „wirtualna rzeczywistość" może być używane jako szersze pojęcie opisujące inne podobne technologie, jednak różniące się od faktycznego zastosowania wirtualnej rzeczywistości. Czym jednak różni się rzeczywistość rozszerzona od rzeczywistości mieszanej? Oto kilka szczegółów:

Rzeczywistość wirtualną

VR jest najpowszechniej znaną spośród tych technologii. Zapewnia w pełni realistyczne doznania, które oszukują zmysły i każą myśleć, że znajdujemy się w innym otoczeniu lub w świecie innym niż rzeczywisty. Wyświetlacz nagłowny lub gogle przeniosą Cię do świata obrazów i dźwięków wygenerowanych przez komputer, w którym możesz przestawiać przedmioty i poruszać się wokół za pomocą dotykowych kontrolerów w przypadku podłączenia do konsoli lub komputera stacjonarnego.

Rzeczywistość rozszerzona

AR nakłada informacje cyfrowe na elementy rzeczywistego świata. Jednym z najlepiej znanych przykładów tego rozwiązania jest gra Pokémon GO*. W rzeczywistości rozszerzonej rzeczywisty świat pozostaje kluczowym elementem, jednak zostaje wzmocniony cyfrowymi szczegółami, nakładającymi nowe warstwy percepcji i uzupełniającymi rzeczywistość lub otoczenie.

Rzeczywistość mieszana

MR łączy prawdziwy świat z elementami cyfrowymi. W rzeczywistości mieszanej wchodzimy w interakcje z przedmiotami rzeczywistymi i wirtualnymi, i możemy nimi manipulować, wykorzystując do tego technologie sensoryczne i wizualne następnej generacji. Rzeczywistość mieszana umożliwia postrzeganie siebie i zanurzenie się w otaczającym świecie, nawet jeżeli wchodzimy w interakcję z wirtualnym otoczeniem przy użyciu własnych rąk — a wszystko to bez zdejmowania gogli. Dzięki niej możemy tkwić jedną nogą (lub ręką) w rzeczywistym świecie, natomiast drugą wchodzić w wyobrażone miejsce, przełamując podstawowe koncepcje świata rzeczywistego i wyobraźni oraz zyskując doznania, które mogą zmienić sposób gry i codziennej pracy.

Korzystanie z technologii wirtualnej rzeczywistości

Zastosowania wirtualnej rzeczywistości, rzeczywistości rozszerzonej i rzeczywistości mieszanej stale się poszerzają, od gier po filmy czy medycynę.

Opieka zdrowotna — W szkoleniach, np. symulacjach chirurgicznych

— W szkoleniach, np. symulacjach chirurgicznych Film i telewizja — W filmach i spektaklach w celu zapewnienia wyjątkowych doznań

— W filmach i spektaklach w celu zapewnienia wyjątkowych doznań Wirtualna podróż — Podczas wirtualnego zwiedzania muzeum sztuki lub innej planety — bez wychodzenia z domu

— Podczas wirtualnego zwiedzania muzeum sztuki lub innej planety — bez wychodzenia z domu Sporty profesjonalne — W programach treningowych takich jak STRIVR dla sportowców zawodowych i amatorów

— W programach treningowych takich jak STRIVR dla sportowców zawodowych i amatorów Gry — W ponad 1000 gier, które już są dostępne, począwszy od strzelanek po gry strategiczne i przygodowe z odgrywaniem ról

Potrzebny sprzęt: gogle

Dostępny jest szeroki wybór gogli różniących się poziomem wydajności i ceną. Podstawowe narzędzie, takie jak Google Cardboard*, wykorzystuje telefon komórkowy jako ekran, natomiast urządzenia wymagające komputera stacjonarnego, takie jak HTC Vive* lub Oculus Rift*, oferują efekt imersji i zapewniają środowisko VR najwyższej klasy. Firma Microsoft zapowiedziała ostatnio platformę rzeczywistości mieszanej w systemie Windows* 10 współdziałającą pierwotnie z goglami marek Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo i Samsung pozwalającymi osiągnąć pełną imersję.

Niektóre gogle AR są obecnie dostępne na rynku, więcej natomiast jest zapowiedzi pojawienia się ich w przyszłości. Gogle Microsoft Hololens*, Google Glass* i Meta 2* są tego doskonałym przykładem.

Każdy wyświetlacz nagłowny podłączony do komputera stacjonarnego będzie miał inne wymogi systemowe, jeżeli zatem kupujesz nowe gogle VR, sprawdź u sprzedawcy zalecane i minimalne wymagania systemowe.

Potrzebny sprzęt: komputery

Jeżeli szukasz nowego komputera i interesuje Cię technologia VR, potrzebujesz sprzętu, który obsłuży duże obciążenia. W przypadku laptopów lub komputerów stacjonarnych wysokiej klasy na potrzeby wirtualnej rzeczywistości (i innych zaawansowanych zadań, takich jak gry lub edycja filmów), procesor, procesor graficzny i pamięć stanowią najbardziej kluczowe komponenty.

Bez tych wysokowydajnych komponentów pracujących w sposób zsynchronizowany Twoje doznania mogą być dość przeciętne. Potężny system zapewni dobrą zabawę podczas nachylania się, stawania lub chodzenia. Technologia VR działająca z opóźnieniem uniemożliwia oczekiwane reakcje wirtualnego świata, co może być więcej niż rozczarowujące, zwiększa bowiem ryzyko choroby lokomocyjnej.

Wysokiej klasy procesor wspomaga śledzenie położenia i kontroluje wirtualny i imersyjny charakter wirtualnego otoczenia, umożliwiając głębsze doznania w otoczeniu charakteryzującym się większym realizmem. Jeżeli szukasz wspaniałych wrażeń, jakie oferuje technologia VR, rozważ zakup procesor Intel®​​​ Core™ i7 najnowszej generacji.

Polecamy osobny procesor graficzny (GPU), który jest wręcz wymagany w przypadku Oculus Rift*, HTC Vive* i Windows Mixed Reality Ultra*. Procesor graficzny jest odpowiedzialny za renderowanie imersyjnych obrazów w wysokiej rozdzielczości, co jest niezbędne w przypadku VR. Firmy Oculus, HTC i Microsoft oferują narzędzia do profilowania, które można pobrać ze strony internetowej producentów i uruchomić na komputerze w celu sprawdzenia, czy spełnia minimalne wymagania do obsługi oferowanych przez nich gogli VR.

Wybierz swoje doznania

Nowe technologie i produkty VR i AR wciąż pojawiają się na rynku, oferując powszechny dostęp do nowych doznań. Rzeczywistość wirtualna, rozszerzona lub mieszana — wybór nowej rzeczywistości zależy od Ciebie. Przygotuj się na wypróbowanie nowego sprzętu i otwórz wyobraźnię na lepsze doznania.

Technologia VR na Uniwersytecie Szczecińskim

12 kwietna 2022 na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego miało miejsce oficjalne otwarcie sali symulacji wirtualnej rzeczywistości, która jest wyposażona w symulatory ograniczeń osób ze szczególnymi potrzebami oraz wirtualnego miejsca zbrodni.

Jak powstała sala symulacji VR?

Sala symulacji VR została wykonana w ramach projektu wdrożeniowego Jak najbliżej dostępności, który był realizowany w ramach konkursu Projektowanie uniwersalne, a został sfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 963 492,50 złotych oraz z funduszy pozyskanych z Unii Europejskiej.

Zadania projektu to:

rozszerzenie oferty edukacyjnej;

możliwość wykonywania usług doradczych: szkoleń, warsztatów, wykładów lub innych działań dydaktycznych;

zwiększenie umiejętności pracowników uczelni z zakresu projektowania uniwersalnego.

Symulatory tworzą wirtualną rzeczywistość (VR). Opracowuje się ją przy użyciu technologii informatycznych. Sprawiają one, że stanie wykreowana multimedialna wizja przedmiotów, przestrzeni oraz wydarzeń.

Zajęcia dydaktyczne z użyciem symulatorów przeznaczone są zarówno dla studentów, jak i dla podmiotów z otoczenia społeczno-gospodarczego, czyli stowarzyszeń, fundacji, urzędów, sądów oraz przedsiębiorstw.

Technologia VR służy nauce

Gospodarzami uroczystości byli JM Rektor US prof. dr hab. Waldemar Tarczyński oraz dr hab. Ewelina Cała -Wacinkiewicz, prof. US, Dziekan Wydziału Prawa i Administracji US.

Wśród wielu zaproszonych gości znajdowali się przedstawiciele Władz Uczelni, Pan Mateusz Wagemann – Wojewoda Zachodniopomorski, Pan Daniel Lala – Wiceprezes Zarządu firmy Asseco Data Systems oraz przedstawiciele administracji samorządowej i służb mundurowych.

W czasie uroczystości Rektor US mówił, że: Wirtualna rzeczywistość, od kilku lat jest wykorzystywana w wielu dziedzinach naszego życia, nie tylko w rozrywce, medycynie czy szkoleniach, ale również, jak w przypadku naszego projektu, może służyć budowaniu i rozwijaniu świadomości społecznej lub zwiększeniu atrakcyjności programów kształcenia i uzupełnianiu wiedzy teoretycznej.

Wirtualna sala umożliwia symulowanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby głuchej lub mającej problemy geriatryczne. Może być również wykorzystywana do symulacji wirtualnego miejsca zbrodni. W ten nietypowy sposób można zaprezentować wiedzę oraz umiejętności kryminalistyczne. Dr hab. Ewelina Cała-Wacinkiewicz, prof. US, Dziekan WPiA wyjaśniała, że: Stale uczymy naszych studentów, że niesienie pomocy jest kwintesencją zawodu prawnika. Jest też ono bardzo ważnym aspektem zawodu urzędnika, managera lub pracownika placówki medycznej. Dzięki temu niezwykle innowacyjnemu projektowi, będziemy mogli przekazać wiedzę w nowoczesny sposób. Nasz Wydział staje się coraz bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, a inkluzyjność uczyniliśmy jednym z istotnych elementów naszej strategii. To ogromna satysfakcja móc zaproponować obecnym i przyszłym studentom to narzędzie dydaktyczne.

Jak można wykorzystać technologię VR do celów dydaktycznych?

Na to pytanie odpowiadał Pan Daniel Lala, wiceprezes Asseco Data Systems, który podczas spotkania. Mówił o tym, że: Wirtualna rzeczywistość to technologia, która już teraz rewolucjonizuje świat rozrywki i edukacji. Z symulatorów VR korzystają wszystkie najlepsze uczelnie na świecie takie jak: Harvard czy Stanford, dlatego bardzo cieszymy się, że dziś do tego grona dołącza Uniwersytet Szczeciński. Symulatory wykorzystujące technologię wirtualnej rzeczywistości pozwalają tworzyć dla studentów środowisko do treningów i doskonalenia umiejętności w sytuacji, gdy praktykowanie w rzeczywistych warunkach jest trudne, niebezpieczne lub bardzo kosztowne. Dzięki temu studenci prawa czy kryminalistyki mogą uczyć się jak badać i analizować ślady pozostawione na miejscu przestępstwa, a adepci medycyny trenują realizację procedur medycznych czy ratunkowych np. związanych z kwalifikacją poszkodowanych w wypadkach masowych. Przyszli architekci mogą natomiast uczyć się jak projektować budynki i przestrzeń miejską uwzględniając potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Symulatory pozwalają tworzyć nowoczesne i atrakcyjne środowisko nauczania, a także zwiększają dostępność i efektywność kształcenia.

W sali symulatorów wirtualnej rzeczywistości znalazły się:

symulator wad wzroku – daje on możliwość sugestywnego doświadczenia problemów percepcyjnych osób z różnymi zaburzeniami widzenia. Zastosowanie technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) daje możliwość zaobserwowania użytkowników wpływu rozmaitych chorób na pole widzenia, postrzeganie barw i inne elementy, które mogą w różny sposób utrudniać życie osobom z dysfunkcjami wzroku;

daje on możliwość sugestywnego doświadczenia problemów percepcyjnych osób z różnymi zaburzeniami widzenia. Zastosowanie technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) daje możliwość zaobserwowania użytkowników wpływu rozmaitych chorób na pole widzenia, postrzeganie barw i inne elementy, które mogą w różny sposób utrudniać życie osobom z dysfunkcjami wzroku; symulator wózka inwalidzkiego – za jego pomocą użytkownik może wykonać wiele codziennych czynności w przestrzeni publicznej i zobaczyć jakie są ograniczenia, na przykład architektoniczne w przestrzeni publicznej, która nie jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Mogą to być na przykład: wysokie i nierówne krawężniki, strome podjazdy, pochylnie), niedogodności transportowych (brak niskopodłogowego autobusu). Użytkownik symulatora może poruszać się w wirtualnym środowisku przy użyciu wózka inwalidzkiego znajdującego się na specjalnej, nieruchomej platformie. Takie doświadczenie na pewno ułatwi zrozumienie problemów, jakie mają osoby z niepełnosprawnością ruchową w codziennym funkcjonowaniu;

za jego pomocą użytkownik może wykonać wiele codziennych czynności w przestrzeni publicznej i zobaczyć jakie są ograniczenia, na przykład architektoniczne w przestrzeni publicznej, która nie jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Mogą to być na przykład: wysokie i nierówne krawężniki, strome podjazdy, pochylnie), niedogodności transportowych (brak niskopodłogowego autobusu). Użytkownik symulatora może poruszać się w wirtualnym środowisku przy użyciu wózka inwalidzkiego znajdującego się na specjalnej, nieruchomej platformie. Takie doświadczenie na pewno ułatwi zrozumienie problemów, jakie mają osoby z niepełnosprawnością ruchową w codziennym funkcjonowaniu; symulator barier utrudniających aktywność osób niesłyszących – daje on możliwość sugestywnego doświadczenia problemów percepcyjnych osób niesłyszących. Symulator daje okazję do zetknięcia się z niedogodnościami, na jakie natykają się osoby dotknięte chorobami zmysłu słuchu. Technologia VR pozwala użytkownikowi poznać ograniczenia, z jakimi walczą osoby dotknięte dysfunkcjami słuchu.

daje on możliwość sugestywnego doświadczenia problemów percepcyjnych osób niesłyszących. Symulator daje okazję do zetknięcia się z niedogodnościami, na jakie natykają się osoby dotknięte chorobami zmysłu słuchu. Technologia VR pozwala użytkownikowi poznać ograniczenia, z jakimi walczą osoby dotknięte dysfunkcjami słuchu. symulator ograniczeń geriatrycznych – to narzędzie, które pozwala na odczucie różnych ograniczeń i trudności życia codziennego, z jakimi musi walczyć na co dzień wiele osób w starszym wieku. Zastosowanie technologii VR wzbogaconej o kombinezon geriatryczny i bieżnię VR, pozwala użytkownikowi zrozumieć problemy z jakimi zmagają się osoby starsze;

– to narzędzie, które pozwala na odczucie różnych ograniczeń i trudności życia codziennego, z jakimi musi walczyć na co dzień wiele osób w starszym wieku. Zastosowanie technologii VR wzbogaconej o kombinezon geriatryczny i bieżnię VR, pozwala użytkownikowi zrozumieć problemy z jakimi zmagają się osoby starsze; symulator miejsca zbrodni – to narzędzie, które dzięki zastosowaniu wirtualnej rzeczywistości daje użytkownikowi możliwość rozwiązania sprawy kryminalnej w określonym stanie faktycznym przez wyjaśnienie okoliczności zbrodni. Celem użytkownika jest zabezpieczenie śladów kryminalnych na miejscu zbrodni, co ułatwia rozwikłanie zagadki.

W ramach realizacji strategii dostępności Wydział Prawa i Administracji US:

przystosował pod względem infrastruktury budynek wydziału dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami,

używa do pomocy tłumacza języka migowego,

kształci pracowników,

publikuje treści w Internecie przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami,

rozszerza wiedzę w zakresie inkluzji społecznej.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl

Blog Author

Przemysław Kutytowski

LEAVE A REVIEW