Virtual Reality – nie tylko w szkoleniach BHP
Szkolenia wspierane przez technologię wirtualnej rzeczywistości doskonale sprawdzą się wszędzie tam, gdzie kształcimy i utrwalamy informacje w obszarze wiedzy poznawczej i wizualnej (przestrzennej). Obszarów zastosowania więc tej technologii jest naprawdę wiele, ogranicza nas właściwie tylko budżet i wyobraźnia.
Procedury obsługi i konserwacji maszyn i urządzeń
Wszystkie tematy związane z nauką korzystania z urządzeń lub narzędzi pasują tutaj doskonale: posługiwanie się gaśnicą proszkową, montaż i demontaż urządzeń, wymiana uszkodzonych części maszyn, konserwacja sprzętu np. pieców kulkowych czy trakcji energetycznych etc.
VR to także świetny sposób, by nauczyć skomplikowanych procedur, których znajomość jest niezbędna przy uruchamianiu urządzeń i maszyn, gdzie sposób wykonywania kolejnych czynności jest kluczowy dla poprawnego i bezpiecznego funkcjonowania sprzętu. Takie szkolenia są już funkcjonują w przemyśle obronnym (obsługa i konserwacja różnych typów broni) czy przemyśle spożywczym (uruchamianie taśm produkcyjnych przy zmianie proporcji składników żywności przetworzonej). W goglach VR nie tylko uczymy się, jak powinna prawidłowo przebiegać procedura uruchamiania urządzenia, ale możemy do skutku – w środowisku bezpiecznej symulacji – powtarzać ćwiczenie, aż do otrzymania informacji zwrotnej o poprawnym jego wykonaniu. Możemy opomiarować proces nauki i reakcje uczestnika szkolenia, by zmierzyć skuteczność nauki i przeanalizować wyniki.
Ogranicza nas właściwie tylko wyobraźnia
Gdzie jeszcze? Możliwości są właściwie nieograniczone. Bezpieczne wirtualne środowisko symulacji napadu na bank? Obsługa trudnego klienta na stanowisku kasowym w sklepie wielkoformatowym? Nauka kulturalnej jazdy samochodem? Proszę bardzo!
Na rynku funkcjonują obecnie projekty szkoleń VR dla pilotów lotnictwa cywilnego czy kursy dla maszynistów składów kolejowych. Wszędzie tam, gdzie ważne są umiejętności psychomotoryczne człowieka (sekwencje ruchów dłoni, nóg czy głowy) lub umiejętności obserwacyjne (symulacja bezpiecznej jazdy samochodem w ruchu ulicznym) VR znajdzie zastosowanie. Ciekawym obszarem są szkolenia z umiejętności interpersonalnych, chociażby symulacje spotkań biznesowych (rozmowa oceniająca, negocjacje, rozmowa rekrutacyjna czy zwolnienie pracownika) czy umiejętność prowadzenia prezentacji biznesowych. To także świetny sposób na naukę kontrolowania emocji w sytuacjach trudnych czy niekomfortowych dla uczestnika szkoleń (symulator rozmowy z agresywnym klientem).
Ogromnym polem zastosowań VR jest medycyna i opieka nad pacjentem. Wyobraźmy sobie szkolenia z procedury ekstrakcji zęba trzonowego czy wirtualną operację rzepki czy zaćmy czy symulację wykonywania poszczególnych zabiegów medycznych czy pielęgnacyjnych przy pacjentach geriatrycznych. Virtual Reality może być pomocna w obszarze umiejętności miękkich, równie w medycynie: nauka przeprowadzania rozmów z pacjentem i jego rodziną w sytuacjach stresowych czy trudnych. Kolejny przykład: szkolenia dla rehabilitantów, leczenie najczęściej występujących fobii (lęk przed lataniem, klaustrofobia czy arachnofobia).
Wirtualna rzeczywistość to technologia coraz silniej obecna już nie tylko w szkoleniach z obszaru BHP. Coraz częściej słyszymy o projektach realizowanych w innych, do tej pory słabo zagospodarowanych przez nią obszarach, takich jak choćby obszar umiejętności zarządzania i przywództwa. VR nie tylko dostarcza informacji, pozwala na ćwiczenie i utrwalanie prawidłowych zachowań i reakcji w bezpiecznym środowisku symulacji. To nauka przez doświadczanie. Stąd już tylko krok do zastosowania wiedzy w codziennej praktyce, a przecież o to chodzi!
Życie akademickie Fot. Filip Kacalski
Opublikowano: 2022-04-12
Uniwersytet Szczeciński jak najbliżej dostępności
Salę symulacji wirtualnej rzeczywistości wyposażoną w symulatory ograniczeń osób ze szczególnymi potrzebami oraz wirtualnego miejsca zbrodni otwarto na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Inwestycja kosztowała blisko 1 mln zł.
W sali symulacji VR znalazły się: symulator wad wzroku, symulator wózka inwalidzkiego, symulator barier utrudniających aktywność osób niesłyszących oraz symulator ograniczeń geriatrycznych. Jest także symulator miejsca zbrodni. Wykreowana za pomocą tych urządzeń multimedialna wizja przedmiotów, przestrzeni i zdarzeń pozwoli na przekazanie studentom wiedzy i umiejętności z zakresu kryminalistyki w całkiem innowacyjny sposób. Z technologii będą mogły skorzystać instytucje z otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni: stowarzyszenia, fundacje, urzędy, sądy czy przedsiębiorstwa.
Wirtualna rzeczywistość od kilku lat jest wykorzystywana w wielu dziedzinach naszego życia, nie tylko w rozrywce, medycynie czy szkoleniach, ale również, jak w przypadku naszego projektu, może służyć budowaniu i rozwijaniu świadomości społecznej lub zwiększeniu atrakcyjności programów kształcenia i uzupełnianiu wiedzy teoretycznej – podkreślił prof. dr hab. Waldemar Tarczyński, rektor US.
Stworzenie sali symulacji VR to kolejny etap realizacji strategii dostępności na Wydziale Prawa i Administracji US. Wcześniej m.in. przystosowano infrastrukturę budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wydział korzysta też z pomocy tłumacza języka migowego, popularyzuje wiedzę w zakresie inkluzji społecznej, a treści zamieszczane na stronie internetowej są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
Nasz wydział staje się coraz bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, a inkluzyjność uczyniliśmy jednym z istotnych elementów naszej strategii. Uczymy naszych studentów, że niesienie pomocy jest kwintesencją zawodu prawnika. Jest też ono bardzo ważnym aspektem zawodu urzędnika, managera lub pracownika placówki medycznej. Dzięki temu niezwykle innowacyjnemu projektowi, będziemy mogli przekazać wiedzę w nowoczesny sposób – przyznaje dr hab. Ewelina Cała-Wacinkiewicz, prof. US, dziekan WPiA.
Do sali symulatorów wirtualnej rzeczywistości zakupiono:
symulator wad wzroku umożliwiający sugestywne doświadczenie problemów percepcyjnych osób z różnorodnymi zaburzeniami widzenia; dzięki zastosowaniu technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) pozwala użytkownikom zaobserwować wpływ różnych chorób na pole widzenia, percepcję barw oraz inne elementy, które mogą w istotny sposób utrudniać funkcjonowanie osób dotkniętych dysfunkcjami wzroku;
umożliwiający sugestywne doświadczenie problemów percepcyjnych osób z różnorodnymi zaburzeniami widzenia; dzięki zastosowaniu technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) pozwala użytkownikom zaobserwować wpływ różnych chorób na pole widzenia, percepcję barw oraz inne elementy, które mogą w istotny sposób utrudniać funkcjonowanie osób dotkniętych dysfunkcjami wzroku; symulator wózka inwalidzkiego daje możliwość realizacji szeregu codziennych czynności w przestrzeni publicznej i doświadczenia ograniczeń, np. architektonicznych (np. budynek niedostosowany do osób na wózkach, wysokie i nierówne krawężniki, strome podjazdy, pochylnie), niedogodności transportowych (np. brak niskopodłogowego autobusu); użytkownik przemieszcza się po wirtualnym środowisku za pomocą wózka inwalidzkiego umieszczonego na nieruchomej platformie;
daje możliwość realizacji szeregu codziennych czynności w przestrzeni publicznej i doświadczenia ograniczeń, np. architektonicznych (np. budynek niedostosowany do osób na wózkach, wysokie i nierówne krawężniki, strome podjazdy, pochylnie), niedogodności transportowych (np. brak niskopodłogowego autobusu); użytkownik przemieszcza się po wirtualnym środowisku za pomocą wózka inwalidzkiego umieszczonego na nieruchomej platformie; symulator barier utrudniających aktywność osób niesłyszących , za pomocą którego można doświadczyć problemów percepcyjnych osób niesłyszących; umożliwia zetknięcie się z niedogodnościami, z jakimi spotykają się osoby dotknięte chorobami zmysłu słuchu;
, za pomocą którego można doświadczyć problemów percepcyjnych osób niesłyszących; umożliwia zetknięcie się z niedogodnościami, z jakimi spotykają się osoby dotknięte chorobami zmysłu słuchu; symulator ograniczeń geriatrycznych pozwala na odczucie różnorodnych ograniczeń i trudności życia codziennego, z jakimi musi zmagać się duża część osób starszych; dzięki zastosowaniu technologii VR – wzbogaconej o takie elementy, jak kombinezon geriatryczny i bieżnia VR – użytkownik lepiej zrozumie problemy, z jakimi borykają się osoby w podeszłym wieku;
pozwala na odczucie różnorodnych ograniczeń i trudności życia codziennego, z jakimi musi zmagać się duża część osób starszych; dzięki zastosowaniu technologii VR – wzbogaconej o takie elementy, jak kombinezon geriatryczny i bieżnia VR – użytkownik lepiej zrozumie problemy, z jakimi borykają się osoby w podeszłym wieku; symulator miejsca zbrodni – narzędzie, które umożliwia rozwiązanie sprawy kryminalnej w konkretnym stanie faktycznym poprzez wyjaśnienie okoliczności zbrodni; zadaniem użytkownika jest zabezpieczenie śladów kryminalnych na miejscu zbrodni, które przyczynią się do rozwiązania sprawy.
Za sprawą tych urządzeń Uniwersytet Szczeciński dołączył do uczelni, które nowoczesne technologie informatyczne włączyły do procesu dydaktycznego.
Symulatory wykorzystujące technologię wirtualnej rzeczywistości pozwalają tworzyć dla studentów środowisko do treningów i doskonalenia umiejętności w sytuacji, gdy praktykowanie w rzeczywistych warunkach jest trudne, niebezpieczne lub bardzo kosztowne. Dzięki temu studenci prawa czy kryminalistyki mogą uczyć się, jak badać i analizować ślady pozostawione na miejscu przestępstwa, a adepci medycyny trenują realizację procedur medycznych czy ratunkowych. Przyszli architekci mogą z kolei projektować budynki i przestrzeń miejską z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Symulatory tworzą nowoczesne i atrakcyjne środowisko nauczania, a także zwiększają dostępność i efektywność kształcenia – zapewnił Daniel Lala, wiceprezes Asseco Data Systems.
Sala symulacji VR powstała w ramach projektu wdrożeniowego Jak najbliżej dostępności, na którego sfinansowanie Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wyłożyło ponad 960 tys. zł.
MK
Rzeczywistość wirtualna pozwala nam w pełni zanurzyć się w doświadczeniu, które nie jest realne, ale które dzięki zastosowanej technologii jest bardzo bliskie rzeczywistości. Znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak medycyna, turystyka, edukacja czy rozrywka. Nie jest to już futurystyczna technologia i zostanie, ale czym jest i jak działa środowisko wirtualnej rzeczywistości?
Co to jest VR?
Rzeczywistość wirtualna polega na stworzeniu scenariusz, fikcyjny lub symulowane środowisko o wyglądzie zbliżonym do rzeczywistości. Otacza użytkownika wciągającym środowiskiem 3D. Środowiska rzeczywistości wirtualnej, poprzez symulację stworzoną przez komputer, próbują zbliżyć nas do prawdziwych wrażeń zmysłowych. Aby przeżyć tego typu doświadczenia, potrzebne są dwa komponenty: generator treści i urządzenie do interakcji, takie jak okulary VR.
Dzisiejsza technologia rzeczywistości wirtualnej obejmuje wszelkiego rodzaju dodatki, aby wrażenia były jak najbardziej zbliżone do rzeczywistości: systemy dźwięku przestrzennego, okulary, platformy do chodzenia i wiele innych zaawansowanych elementów sterujących. W ten sposób w pełni angażujemy się nie tylko w gry w wirtualnej rzeczywistości, ale także w operacje na sali operacyjnej czy wirtualne wycieczki bez wychodzenia z kanapy w domu.
Tak działa środowisko VR
Proces rozpoczynania symulacji rzeczywistości wirtualnej zaczyna się od założenia okularów VR. Kiedy już założymy okulary, możemy zacząć żyć i wciągające doświadczenie poprzez kontrolę ruchu, kontroluj wrażenia za pomocą ekranu i poruszaj naszym ciałem przez wspomniane wirtualne środowisko. ten oprogramowanie używany w tego typu doświadczeniach to silnik gier wideo zdolny do renderowania bardzo realistycznych obrazów o wysokiej rozdzielczości. Odwzorowanie tego procesu jest tym, co przekształca informacje scena trójwymiarowa, oświetlenie, tekstury i ramki 2D. Do obsługi aplikacji wirtualnej rzeczywistości niezbędne są karty graficzne o wysokiej wydajności, ponieważ aby wrażenia były optymalne, należy osiągnąć co najmniej 90 klatek na sekundę.
Jeśli chodzi o generowanie treści i środowisk wirtualnej rzeczywistości, istnieją trzy możliwości.
Odtworzenie rzeczywistych scenariuszy
Aby odtworzyć prawdziwą scenę, konieczne jest użycie Kamera 360 stopni aby szczegółowo utrwalić i sfotografować wybrane miejsce. Gdy udokumentujemy miejsce za pomocą filmów i zdjęć, konieczne jest przesłanie ich do dewelopera w celu ich zdigitalizowania. Choć w niektórych przypadkach daje to poczucie, że obserwujemy rzeczywisty obraz, to wszystkie scenariusze wchodzące w skład środowiska wirtualnej rzeczywistości zostały stworzone w całości za pomocą komputera, pozwalając nawet wirtualne wydarzenia z asystentami do zorganizowania.
Świat wirtualny
Inną metodą tworzenia treści wirtualnej rzeczywistości jest tworzenie w 100% fikcyjnych środowisk. W tym przypadku nie są robione żadne zdjęcia ani filmy z prawdziwego miejsca, ale projekt wirtualnego świata jest tworzony wyłącznie przez wyobraźnię dewelopera. Metoda ta jest szeroko stosowana do tworzenia wirtualnych światów gier wideo, ale jest również wykorzystywana w świecie medycyny czy architektury. Co prowadzi nas do refleksji, że nie wszystko, co zostało zaprojektowane cyfrowo, musi być wyłącznie wymyślonym światem. Na przykład ta technika jest bardzo przydatna dla projektowanie budynków 3D na plan.
Użyj obu metod
Polega na mieszaniu wirtualnych środowisk opartych na rzeczywistych scenariuszach i dodawaniu nowych elementów. Na przykład ta metoda może być bardzo dobrą opcją w zwiedzanie muzeów z przewodnikiem w środowisku naturalnym. Możesz odtworzyć jaskinię na podstawie zdjęć zrobionych w 360 stopniach i dodać elementy, takie jak wirtualny awatar w formie przewodnika.
Charakterystyka środowiska wirtualnego
Istnieje kilka głównych cech, które musi posiadać każdy system lub środowisko wirtualnej rzeczywistości, aby osiągnąć dobre wrażenia.
Zanurzenie
Podstawowy aspekt zanurzenia użytkownika w nowym środowisku i przekazania odczucia jak najbardziej zbliżonego do rzeczywistości. Osiąga się to poprzez pełne widzenie peryferyjne użytkownika za pomocą okularów VR i słuchawek z redukcją dźwięku.
Wzajemne oddziaływanie
Możliwość interakcji użytkowników ze sceną i kontrolowania elementów, które ją tworzą. Podnoszenie przedmiotów, interakcja z innymi postaciami może wzmocnić wrażenie zanurzenia się w wirtualnym środowisku.
Narracja
Oparte na historii doświadczenia, które sprawiają, że gracze chcą pozostać dłużej w środowisku wirtualnej rzeczywistości. Przez dobre historie , użytkownicy mogą mieć bardziej emocjonalny poziom za pomocą urządzenia i środowiska rzeczywistości wirtualnej.