Flotę 5 autonomicznych samochodów stanowiły 3 auta bazujące na całkowicie nowym, wyposażonym w ogniwa wodorowe modelu NEXO oraz 2 samochody Genesis G80. Wszystkie zostały wyposażone w rozwiązania technologiczne czwartego poziomu autonomiczności, w oparciu o międzynarodowe standardy SAE (International Society of Automotive Engineers). Modele, które wzięły udział w tej wyjątkowej prezentacji odzwierciedlają 3 aspekty, na których marka Hyundai opiera swoją wizję mobilności przyszłości: łączność, wolność i ekologię.
Podczas jazdy, samochody korzystały z wielu zaawansowanych technologicznie rozwiązań, umożliwiających między innymi prawidłową ocenę sytuacji drogowej na skrzyżowaniach, nawigowanie przy zbliżaniu się do bramki opłat na autostradzie i odpowiednią ocenę jej szerokości, a także dokładne określenie pozycji samochodu na mapie za pomocą zewnętrznych czujników w sytuacji, kiedy sygnał GPS zostaje zakłócony np. podczas długiej jazdy w tunelu.
Tysiące kilometrów jazd testowych odbytych w realnych warunkach drogowych, umożliwiło zebranie wiedzy i doświadczenia, które przełożyły się na udoskonalenie paramentów autonomicznej jazdy.
Samodzielna jazda samochodu wymaga stałego przetwarzania ogromnej ilości danych, co z kolei oznacza duży pobór mocy. W samochodzie zasilanym wodorem, prąd wytwarzany jest z reakcji wodoru i tlenu, co czyni go optymalnym modelem do przeprowadzenia testu.
Nowy model NEXO może pokonać dystans 600 km na jednym tankowaniu wodoru, które trwa około 5 minut.
Wśród zaawansowanych systemów informacyjnych dostępnych na pokładzie samochodu znalazł się np. „Home Connect”, umożliwiający obserwowanie obrazów z domowej kamery w czasie rzeczywistym, sterowanie oświetleniem, odbiornikiem TV, a nawet domowymi systemami grzewczymi.
„Wellness Care” monitoruje kondycję fizyczną pasażerów tylnych siedzeń badając poziom stresu, stan serca i ogólny nastrój. W razie potrzeby mogą oni uzyskać konsultację lekarską w czasie rzeczywistym w ramach video rozmowy.
W kabinie zastosowano rozwiązanie redukujące poziom hałasu „Noise-Away” a także „Mood Care”, które dobiera nastrojowe światło podczas odtwarzania muzyki lub korzystania z systemu „Wellness Care”. W samochodzie znalazła się także umilająca podróż, koreańska aplikacja karaoke „Everysing”.
Hyundai planuje komercjalizację autonomicznej jazdy na poziomie czwartym w wybranych miastach do 2021 roku. Podczas styczniowych targów elektroniki konsumenckiej CES 2018 w Las Vegas firma ogłosiła w tym zakresie współpracę z amerykańskim startupem Aurora Innovation.
Komercjalizacja technologii pozwalającej na całkowicie autonomiczną jazdę planowana jest przez markę Hyundai na 2030 rok.
SEAT zaprezentował swój najnowszy prototyp DIANA, pilotażowy projekt samochodu autonomicznego. Koncepcja powstała we współpracy z Centrum Techniki Motoryzacyjnej Galicji i jest częścią platformy SEAT S.A. Innova, promującej innowacje we wszystkich obszarach firmy.
Dzięki dedykowanej aplikacji, DIANA może odebrać pasażerów w określonym miejscu, zawieźć ich do wybranego celu lub wyszukać miejsca parkingowe. W przyszłości zwiększona autonomia pojazdów pomoże zmniejszyć liczbę wypadków i korków.DIANA to innowacyjny projekt samochodu autonomicznego, który został stworzony przez inżynierów hiszpańskiej marki na bazie SEAT-a Leona. Prototyp jest wyposażony w 5 czujników lidarowych, 5 radarów, 6 kamer, 12 czujników emitujących ultradźwięki i 8 komputerów, dzięki którym ma pole widzenia 360º.– Wszystkie te elementy generują dużą ilość danych sytuacyjnych, które są przetwarzane w milisekundach i wysyłane do modułu lokalizacji. Dzięki temu samochód wie, gdzie się znajduje i jakie przeszkody stoją na jego drodze. Jest także w stanie decydować, dokąd ma się udać oraz samodzielnie wykonać czynności na kierownicy, hamulcach, przepustnicy i dźwigni zmiany biegów – wyjaśnia Oriol Mas, inżynier ds. badań i rozwoju w SEAT SA.Prototyp posiada trzy zasadnicze funkcje: „autonomiczny szofer”, gdy system przejmuje kontrolę nad autem oraz wykonuje manewry startu i zatrzymania, „automatyczne parkowanie” i „przywołanie”, gdy za pośrednictwem aplikacji, właściciel może wezwać samochód do konkretnej lokalizacji i wskazać mu miejsce docelowe podróży. Pojazd był testowany zarówno w zakładach w Martorell, jak i na zamkniętym, kontrolowanym torze miejskim.DIANA osiągnęła 3 poziom w 5-stopniowej skali ADAS (Advanced Driving Assistance Systems). – W przyszłości samochód o większej autonomii będzie w stanie oferować i zachęcać do nowych inteligentnych usług mobilnych oraz eliminować zatory w dużych miastach – podsumowuje Oriol Mas. Korzystając z dedykowanej aplikacji kierowca może wezwać pojazd, który automatycznie uruchomi się i wjedzie na odpowiedni pas ruchu. – Dzięki systemowi lokalizacji na mapach HD z dokładnością do centymetra auto cały czas wie, że jest na właściwym pasie – dodał Oriol Mas.Gdy się zatrzyma, aby odebrać użytkownika, drzwi samoczynnie się odblokują, a kierunkowskazy zasygnalizują zatrzymanie. – Kiedy użytkownik wejdzie do środka i zamknie drzwi, samochód sygnalizuje start i odjeżdża – wyjaśnia Mas. W przypadku przeszkody na drodze, takiej jak pieszy, pojazd jest w stanie szybko ją wykryć i samodzielnie zahamować. Po opuszczeniu auta przez pasażera, DIANA wyszukuje wolne miejsce i automatycznie parkuje.Zespół pracujący nad prototypem zmierzył się z wieloma wyzwaniami podczas tworzenia tak wymagającego technologicznie projektu pilotażowego: – COVID-19, zdobycie odpowiednich pozwoleń, integracja czujników i systemów sterowania pojazdami, walidacja algorytmów… to było nie lada wyzwanie i przed nami jeszcze dużo pracy do wykonania, ale jesteśmy na dobrej drodze – wyjaśnia Rubén Pérez, inżynier ds. badań i rozwoju w SEAT SA.
EZ-GO Concept jest „zrobotyzowanym samochodem”, jednocześnie samochodem i usługą, wtapiającym się w miejski ekosystem. Ma korzystny wpływ na miasto dzięki mobilności bardziej dbającej o przestrzeń miejską.
Wykorzystanie pojazdu autonomicznego w transporcie publicznym wysuwa go na pierwszy plan nowego, miejskiego stylu życia. Ułatwiając naszą codzienność, EZ-GO Concept oferuje wiele inteligentnych i spersonalizowanych funkcji swoim pasażerom.
Drzwi frontowe, ograniczona prędkość oraz autonomiczna jazda sprawiają, że EZ-GO oncept stawia bezpieczeństwo swoich pasażerów na pierwszym miejscu. Linia świateł AD, komunikaty w postaci pasów świetlnych sprzężonych z emitowaniem dźwięku na zewnątrz pojazdu zapewniają również bezpieczeństwo pieszym.