Inteligentna Jazda

Pierwszy na świecie nowej generacji system wspomagania kierowcy zadebiutuje w nowym Nissanie Skyline

SUVy i 4x4 z technologią hybrydową plug in

Rozwiązania za każdym zakrętem

Jeśli ładowanie nie jest możliwe w Twoim domu, możesz skorzystać z przewodu ładującego pasującego do wszystkich ogólnodostępnych punktów ładowania w Europie. Ładowanie, gdziekolwiek jesteś, nigdy nie było tak łatwe.

Karta EV z funkcją rezerwacji, płatności i roamingu.

Dzięki elektronicznej karcie EV możesz ładować swój pojazd na każdej stacji w Europie w stałych stawkach. Ta sama cena za każdym razem.

Aplikacja mobilna Jeep ®

Aplikacja mobilna My Uconnect™, dostępna za darmo we wszystkich sklepach z aplikacjami, daje dostęp do wszystkich nowych funkcji 4xe. Cały system, zintegrowany jest z systemem infotainment samochodu i można go konfigurować według własnych potrzeb.

Bosch automatyzuje jazdę samochodem. JAK?

Strona 1 z 2

Automatyzacja jazdy ma wpływ na cały samochód: układ napędowy, hamulce, układ kierowniczy, zestaw wskaźników, nawigację i czujniki, jak również na łączność sieciową wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Kluczem do sukcesu jest pogłębiona wiedza o działaniu wszystkich systemów w samochodzie. Bosch, jako jedna z niewielu firm na świecie, ma tę wiedzę, gdyż produkuje większość elementów potrzebnych do zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów.

Connected Horizon: Zautomatyzowane pojazdy polegają na informacjach o otaczającym je środowisku, które wykraczają poza to, co czujniki potrafią gromadzić. Na przykład potrzebują danych w czasie rzeczywistym o natężeniu ruchu, na temat korków i wypadków. Można to osiągnąć tylko poprzez połączenie pojazdu siecią z serwerem. W tym celu Bosch opracował rozwiązanie Connected Horizon, czyli elektroniczny horyzont połączony z siecią. Ten system umożliwia dynamiczny podgląd zbliżającego się odcinka trasy i odpowiednie dostosowanie strategii jazdy. Connected Horizon pozwala pojazdom „myśleć” z wyprzedzeniem, co wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Podłączone do sieci pojazdy są ostrzegane o zagrożeniach za zakrętem lub wzniesieniem, dzięki czemu mogą zwolnić wcześniej.

Elektryczne układy kierownicze: Niezawodne, elektryczne wspomaganie kierownicy jest kluczową technologią dla zautomatyzowanego prowadzenia pojazdu. Funkcja „fail-operational” pozwala kierowcy lub autopilotowi na samodzielne przełączenie w tryb awaryjny i utrzymanie zdolności do kierowania. W rzadkim przypadku pojedynczej awarii pozwala to zachować około 50 procent elektrycznego wspomagania kierownicy. Technologia ta umożliwi producentom samochodów spełnić wymagania dotyczące niezawodności, określone przez amerykański Departament Transportu oraz Narodowe Stowarzyszenie Bezpieczeństwa Pojazdów i Ruchu Drogowego (National Highway Traffic Safety Association, NHTSA) w odniesieniu do pojazdów zautomatyzowanych (Federal Automated Vehicles Policy).

ESP: Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy odgrywa kluczową rolę w przypadku zautomatyzowanego prowadzenia pojazdu. Przekazanie pojazdowi odpowiedzialności za kierowanie stawia szczególne wymagania w odniesieniu do systemów o znaczeniu krytycznym, takich jak na przykład układ hamulcowy. Aby zachować maksymalną kontrolę nad tymi systemami w przypadku awarii, należy zapewnić zabezpieczenie w postaci redundancji (nadmiarowości). W tym przypadku układ ESP i elektromechaniczne wspomaganie hamulców iBooster (patrz opis poniżej) mogą niezależnie zatrzymywac samochód bez konieczności interweniowania ze strony kierowcy. Bosch oferuje ESP jako modułową koncepcję, która zawiera właściwy układ dostosowany do wszystkich wymagań i warunków.

HMI: Zautomatyzowana jazda zmienia obsługę samochodu i wymaga nowoczesnych koncepcji komunikacji między autem a kierowcą. Kierowca musi być w stanie intuicyjnie zrozumieć i używać systemu. Dzięki innowacyjnym zestawom wskaźników Bosch oferuje również obiecujące rozwiązania w tej dziedzinie. Dla przykładu – zestaw bazujący na wyświetlaczu TFT zapewnia maksymalną elastyczność przetwarzania w połączeniu z doskonałą przejrzystością. Korzystając z wyświetlaczy przeziernych typu Head-up, Bosch umieszcza w polu widzenia kierowcy takie informacje jak prędkość jazdy, wskazówki nawigacyjne i ostrzeżenia. Stworzony obraz nakłada się na otoczenie pojazdu w taki sposób, aby wydawał się oddalony na około dwa metry przed pojazdem.

iBooster: Dzięki rozwiązaniu jaki jest iBooster Bosch opracował niezależne od podciśnienia, elektromechaniczne serwo hamulców, które spełnia wymagania stawiane nowoczesnym układom hamulcowym. Rozwiązanie może być stosowane we wszystkich koncepcjach układu napędowego i jest przeznaczone zwłaszcza do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. W iBoosterze naciśnięcie pedału hamulca jest rejestrowane za pomocą wbudowanego czujnika położenia pedału i przekazywane do jednostki sterującej. Jednostka sterująca oblicza sygnał załączający dla silnika elektrycznego, który przekształca swój moment obrotowy poprzez dwustopniową przekładnię w wymaganą siłę wspomagania. Dostarczana przez serwo siła zostaje przekształcona w ciśnienie hydrauliczne w standardowej pompie hamulcowej.

Mapy: Bez aktualnych map o wysokiej rozdzielczości nie ma zautomatyzowanej jazdy. Mapy dostarczają pojazdowi informacje o zmieniających się sytuacjach drogowych, takich jak korki czy prace drogowe, które leżą poza zasięgiem pokładowych czujników. Czujniki radarowe i kamery Bosch przechwytują i transmitują ważne dane o ruchu w czasie rzeczywistym, w celu tworzenia map wysokiej rozdzielczości dla zautomatyzowanej jazdy.

Czujniki Lidar: Oprócz czujników radarowych, ultradźwiękowych i kamer, Bosch wykorzystuje w zautomatyzowanych pojazdach testowych także czujniki laserowe typu Lidar. Różne zasady działania czujników doskonale uzupełniają się wzajemnie i poprzez fuzję danych zapewniają niezawodne rozpoznawanie otoczenia samochodu. Zautomatyzowane pojazdy wykorzystują te dane w celu wypracowania strategii jazdy. Bosch uważa czujniki Lidar za ważne uzupełnienie swojego portfolio.

Czujniki radarowe: Czujniki radarowe, stosując jedną z kilku zasad działania czujników, zapewniają ważne w pojazdach zautomatyzowanych informacje o otoczeniu w zakresie 360 stopni i w odległości do 250 metrów. Głównym zadaniem czujnika radarowego jest wykrywanie obiektów i mierzenie ich prędkości oraz położenia w stosunku do ruchu własnego pojazdu. W tym celu czujniki radarowe Bosch wysyłają za pomocą anteny fale radarowe, modulowane częstotliwością w zakresie od 76 do 77 GHz. Fale te są odbijane przez obiekty znajdujące się przed pojazdem. Prędkość względną i odległość obiektów mierzy się przy zastosowaniu efektu Dopplera i opóźnienia czasowego, generowanych przez przesunięcia częstotliwości między emitowanym i odbieranym sygnałem. Porównanie amplitudy i fazy zmierzonych sygnałów radarowych umożliwia wyciągnięcie wniosków dotyczących położenia obiektu.

Pierwszy na świecie nowej generacji system wspomagania kierowcy zadebiutuje w nowym Nissanie Skyline

Nissan zaprezentował pierwszą na świecie technologię wspomagania kierowcy, która umożliwia jazdę autostradową z nawigacją oraz jazdę jednym pasem ruchu bez trzymania kierownicy.

Technologia oparta na nagradzanym systemie ProPILOT zadebiutuje na japońskim rynku wraz z modelem Nissan Skyline jesienią 2019 roku.

Nowy system, umożliwiający jazdę odcinkiem autostrady – od wjazdu do zjazdu – wykorzystuje pokładową nawigację do sterowania samochodem zgodnie z ustaloną trasą na odpowiednio przystosowanych drogach.* Po raz pierwszy system ten umożliwia także jazdę bez trzymania kierownicy, o ile kierowca nie zamierza zmieniać pasa ruchu.** ***

Aby skorzystać z tej funkcji, kierowca musi najpierw określić w systemie nawigacji miejsce docelowe i zaprogramować trasę podróży. Gdy samochód znajdzie się na autostradzie, sterowanie przejmuje nowy system.

Po aktywacji na zaprogramowanej trasie system będzie pomagał kierowcy w przemieszczaniu się wielopasmową autostradą aż do następnego zjazdu na tej trasie. Pomoc dotyczy wyprzedzania oraz zmiany i opuszczania pasa ruchu.

Nowy system ProPILOT umożliwia także jazdę bez trzymania kierownicy w obrębie jednego pasa ruchu. Kiedy pojazd zbliża się do rozwidlenia drogi lub gdy możliwe jest wyprzedzanie wolniejszego pojazdu, system – na podstawie informacji z systemu nawigacji i czujników monitorujących otoczenie w promieniu 360 stopni – oblicza odpowiedni czas na zjazd w odpowiednim kierunku lub na manewr wyprzedzania. Kierowca otrzymuje wskazówki akustyczne i wizualne, nakazujące mu położyć obie ręce na kierownicy i potwierdzić rozpoczęcie manewru specjalnym przełącznikiem.

Samochód wykorzystuje dane z kamer, radarów, sonarów, GPS i map 3D w wysokiej rozdzielczości do ustalania w czasie rzeczywistym sytuacji w otoczeniu pojazdu w promieniu 360 stopni oraz precyzyjnego położenia pojazdu na drodze. Informacje te służą zapewnieniu płynności jazdy na poziomie odpowiadającym doświadczonemu kierowcy. System monitorowania w kabinie nieustannie sprawdza, czy kierowca skupia uwagę na drodze.

Typowe scenariusze

O możliwości skorzystania z funkcji wspomagania jazdy kierowca jest informowany sygnałem akustycznym i wizualnym (z chwilą wjazdu na autostradę, o ile w systemie nawigacji zaprogramowano trasę podróży).

Kierowca może wówczas specjalnym przełącznikiem włączyć tryb jazdy wspomaganej. Po aktywacji system pomaga kierowcy w utrzymywaniu pojazdu pośrodku danego pasa ruchu oraz pilnuje odległości od pojazdu poprzedzającego, uwzględniając limit prędkości zaprogramowany przez kierowcę.

Jazda bez trzymania kierownicy jest możliwa w obrębie jednego pasa, pod warunkiem, że uwaga kierowcy jest skupiona na drodze oraz że jest on gotowy do przejęcia manualnej kontroli nad kierownicą, gdy wymagają tego warunki na drodze, sytuacja w ruchu drogowym lub pojazd.***

Jeżeli pojazd poprzedzający porusza się wolniej niż wynosi prędkość zaprogramowana przez kierowcę, a system stwierdzi, że warunki pozwalają na wyprzedzanie, kierowca zostanie o tym poinformowany akustycznie i wizualnie. Kierowca może wyrazić zgodę na manewr wyprzedzania, kładąc obie ręce na kierownicy i używając odpowiedniego przełącznika. Po uzyskaniu potwierdzenia od kierowcy system płynnie zmienia pas na sąsiedni. Gdy po zakończeniu wyprzedzania system rozpozna możliwość powrotu na wcześniej zajmowany pas, ponownie pyta kierowcę o zgodę na wykonanie stosownego manewru.

Aby zainicjować zmianę pasa ruchu, kierowca musi położyć obie ręce na kierownicy i włączyć kierunkowskaz. Pojazd zmieni pas, gdy system uzna, że jest to możliwe.

Kiedy pojazd zbliża się do zjazdu z autostrady na zaprogramowanej trasie, kierowca jest informowany sygnałem akustycznym i wizualnym, że jazda w trybie wspomaganym wkrótce się zakończy. Po dotarciu do zjazdu z autostrady tryb ten jest wyłączany i kierowca musi przejąć pełną kontrolę nad samochodem.

System ProPILOT w pierwszej wersji, umożliwiający jazdę autostradową bez zmiany pasa ruchu, zadebiutował w 2016 roku w minivanie Nissan Serena na rynku japońskim, gdzie model ten zdobył szerokie uznanie potwierdzone między innymi nagrodą za innowacyjność w ramach japońskiej edycji plebiscytu na samochód roku.

ProPILOT (ProPILOT Assist w USA) jest dostępny w kilku modelach Nissana oferowanych w różnych regionach świata, w tym w 100‑procentowo elektrycznym Nissanie LEAF oraz w bestsellerowych modelach Qashqai, X‑Trail, Altima i Rogue.

Po drogach jeździ już ponad 350 000 samochodów marki Nissan wyposażonych w sprawdzoną technologię wspomagania kierowcy ProPILOT, stanowiącą solidną podstawę dla kolejnej generacji tego rozwiązania, czyli przeznaczonego na rynek japoński nowego systemu ProPILOT 2.0.

###

* Krajowa droga ekspresowa w rozumieniu ustawy o krajowych drogach ekspresowych. Autostrada z ograniczeniami w rozumieniu ustawy o drogach.

** Jazda bez trzymania kierownicy jest możliwa w obrębie jednego pasa, pod warunkiem, że kierowca obserwuje drogę przed pojazdem i jest gotowy do natychmiastowego przejęcia manualnej kontroli nad kierownicą, gdy wymagają tego warunki na drodze, sytuacja w ruchu drogowym lub pojazd.

*** Funkcja jazdy bez trzymania kierownicy jest niedostępna w tunelach, do których nie dociera sygnał GPS, na drogach ekspresowych dwukierunkowych, na krętych drogach, w strefie punktów poboru opłat drogowych oraz w obrębie skrzyżowań dróg. Przed wjazdem na odcinek drogi, na którym jazda bez trzymania kierownicy jest niedostępna, system ostrzega kierowcę, aby mógł on płynnie przejąć manualną kontrolę na kierowaniem pojazdem.

Nissan Motor Co., Ltd.

Nissan jest producentem pełnej gamy samochodów, posiadającym w swojej ofercie ponad 60 modeli dostępnych pod markami Nissan, Infiniti oraz Datsun. W roku obrachunkowym 2017 firma sprzedała 5,77 miliona pojazdów na całym świecie, generując przychód w kwocie 11,9 biliona jenów. 1 kwietnia 2017 r. firma rozpoczęła realizację sześcioletniego planu Nissan M.O.V.E. to 2022, którego celem jest 30‑procentowy wzrost rocznych przychodów, do 16,5 biliona jenów do końca roku obrachunkowego 2022, a także osiągnięcie skumulowanych wolnych przepływów pieniężnych na poziomie 2,5 biliona jenów. W ramach Nissan M.O.V.E. to 2022 firma planuje rozszerzyć swoją pozycję lidera w segmencie samochodów elektrycznych, której symbolem jest Nissan LEAF — najlepiej sprzedający się w historii na świecie w pełni elektryczny samochód. Centrala Nissana w Jokohamie (Japonia) kieruje działalnością prowadzoną w sześciu regionach: Azja i Oceania, Afryka, Bliski Wschód i Indie, Chiny, Europa, Ameryka Łacińska oraz Ameryka Północna. Nissan współpracuje z francuskim producentem Renault od 1999 r., a w 2016 r. przejął 34% udziałów w Mitsubishi Motors. W roku kalendarzowym 2018 sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi sprzedał łącznie 10,76 mln pojazdów.

Więcej informacji na temat naszych produktów, usług i zaangażowania na rzecz zrównoważonej mobilności znajduje się na stronie Zapraszamy także na nasze konta w serwisach Facebook, Instagram, Twitter i LinkedIn oraz do oglądania najnowszych materiałów wideo na YouTube.

Blog Author

Przemysław Kutytowski

LEAVE A REVIEW