Inteligentna Jazda

Samochody autonomiczne w Polsce, od dziś nowa era motoryzacji

5G: sieci telekomunikacyjne nowej generacji

Szacuje się, że wszystkie urządzenia, w które wyposażony jest pojedynczy autonomiczny samochód, czyli kamery, radary, sonary czy czujniki laserowe, przetwarzają około 400 GB danych dziennie. Dzięki sieci 5G dane będą błyskawicznie przesłane i bez opóźnień przetwarzane zdalnie przez znacznie sprawniejsze i szybsze algorytmy sztucznej inteligencji w centralnych ośrodkach przetwarzania danych. Następnie te algorytmy, korzystając z tego, że sieć 5G pracuje niemal bez opóźnień, będą mogły wydawać polecenia samochodowi. Opóźnienie w sieci 5G to maksymalnie 10 milisekund, czyli tysięcznych części sekundy, podczas gdy czas reakcji człowieka prowadzącego samochód to w najlepszym wypadku pół sekundy.

Korzystające z sieci 5G pojazdy będą mogły „porozumiewać się” między sobą oraz z infrastrukturą drogową czy innymi urządzeniami, takimi jak smartfony przechodniów. To z kolei umożliwi unikanie niebezpieczeństw czy płynne rozładowywanie korków. Na przykład gwałtownie hamujący samochód, który będzie chciał uniknąć zderzenia z pieszym, wyśle informację do pojazdów znajdujących się za nim, a te niemal jednocześnie rozpoczną hamowanie. Z takich systemów będą mogły skorzystać także samochody, w których za kierownicą będzie siedział człowiek.

Ale inteligentne pojazdy to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale i oszczędności, bo samochody połączone ze sobą dzięki nowej technologii, umożliwiającej niemal natychmiastowy czas reakcji, mogą na drodze zachowywać o wiele mniejsze odstępy bez ryzyka kolizji. To z kolei przekłada się na mniejsze zużycie paliwa, bo samochody jadące blisko siebie napotykają na mniejszy o 20 do 60 proc. opór powietrza. W przypadku jazdy po autostradzie, przekłada się to na oszczędność blisko 25 proc. paliwa.

SAMOCHODY AUTONOMICZNE • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

TM3 - Service Manual Witam, Czy ktoś z forumowczów ma do przesłania w PDFie serivce manual dla TM3. Interesuje mnie podwozie i dostęp do maskownic podwozia gdzie potencjalnie może zbierać się... Read more

Akcesoria, które warto kupić do TESLI 3. Mam pytanie czy są jakieś rzeczy/akcesoria, które uważacie za warte zakupu? Chodzi mi o różnego rodzaju dodatki/gadżety/rzeczy ułatwiające życie lub chroniące auto np. przed... Read more

Tesla Model 3, dostawy II kwartał 2022 Cześć. Drugi kwartał roku nastał. Wielu z nas czeka na swój wymarzony samochód. Proponuję otwarcie nowego wątku.

Nie otwierajacy sie bagaznik i serwis mobilny.. Ciekawa sprawa, dzis mnie juz zirytowal bagaznik ktory sie ciagle zacina. Postanowilem sie zapisac na serwis, a tam spytal mnie o adres.., to wpisalem swoja lokalizacje i... Read more

Samochody autonomiczne w Polsce, od dziś nowa era motoryzacji

Samochody autonomiczne wyjadą na polskie drogi w okolicach 2030 roku – prognozuje Instytut Transportu Samochodowego (ITS). W ocenie naukowców nowe technologie zmniejszą liczbę wypadków. Kierowcy stracą część kompetencji i mogą zostać zastąpieni przez komputery. Także obecnie funkcjonujący model branży transportowej ulegnie radykalnej zmianie.

Reklama

– To nie scenariusz filmu science-fiction, tylko wizja niedalekiej przyszłości, która może się urzeczywistnić w ciągu tej dekady – powiedział dziennik.pl Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. – Mobilność 4.0, bo o niej mowa, będzie odpowiedzią na bolączki dzisiejszego świata motoryzacyjnego, który musi się mierzyć z wypadkami, ulicznymi korkami, zanieczyszczeniem środowiska, zużyciem paliw kopalnych czy brakiem kierowców zawodowych – wyjaśnił.

Szef ITS wskazał, że samochody autonomiczne, czyli takie, które nie będą potrzebować kierowcy (samochody-roboty), będą bezemisyjne, nie spowodują wypadków i zatorów na drogach. Ukształtują nowy model mobilności społeczeństwa i zmienią zasady w biznesie i na rynku pracy.

Samochody autonomiczne kontra bariery w Polsce

– Zanim jednak autonomizacja zawita do nas na dobre, do rozwiązania pozostało wiele poważnych wyzwań – zauważył Ślęzak. – Pomimo, prowadzonych od ponad dekady, intensywnych prac, skutkujących m.in. pojawianiem się na rynku systemów i funkcjonalności częściowo automatyzujących procesy jazdy, to obecny stan jest daleki od pożądanego. Krajowe wdrożenie tej technologii jest procesem wielostopniowym, wymaga zatem kolejnych działań poprzedzających. Konieczna jest zarówno weryfikacja w warunkach krajowych, ale także zwiększenie świadomości i akceptacji społecznej tego typu rozwiązań – wyjaśnił.

Reklama

A prace nad rozwojem i testowaniem pojazdów samosterujących w Polsce trwają już od pewnego czasu. W marcu 2018 roku specjaliści ITS wzięli udział w pilotażowym skanowaniu wybranych ulic i obszarów Jaworzna. Z pomocą laserowych dalmierzy inżynierowie stworzyli mapę składającą się z wirtualnego zbioru punktów, która miała być wykorzystywana do prób pojazdów autonomicznych.

Samochody autonomiczne w Polsce i nowe Centrum od dziś

Zdaniem przedstawiciela ITS, jednym z rozwiązań w zakresie autonomizacji i automatyzacji transportu drogowego jest stworzenie instytucji eksperckich, zajmujących się nadzorowaniem i wsparciem procesów administracyjnych, a także monitorowaniem i analizą wyników prac badawczych realizowanych na poziomie poszczególnych krajów czy też Wspólnoty Europejskiej. Stąd w strukturze Instytutu Transportu Samochodowego powołano Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych (CK:PAP). To jeden z efektów realizacji projektu "Polska droga do automatyzacji transportu drogowego" (AV-PL-ROAD) finansowanego w ramach programu GOSPOSTRATEG ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

– Nadrzędnym celem działania Centrum jest wsparcie administracji rządowej w sprawnym i bezpiecznym wdrożeniu pojazdów autonomicznych w Polsce – podkreślił Ślęzak. - Jako wyspecjalizowana komórka ekspercka, Centrum będzie pełniło zadania w zakresie monitorowania prac badawczych, testów oraz implementacji przepisów w Polsce, jednocześnie będąc ważnym organem doradczym w zakresie kierunków rozwoju branży i technologii – ocenił.

Reklama

CK:PAP skupia ekspertów w zakresie autonomizacji transportu drogowego, inteligentnego sterowania ruchem drogowym, psychologii transportu, a także szkoleń i badań kierowców.

– W ramach przedsięwzięcia planowana jest rozbudowa zaawansowanego zaplecza technicznego, jakim dysponuje ITS, a także utworzenie infrastruktury umożliwiającej pogłębione badania technologii wspomagających rozwój automatyzacji transportu drogowego – wyjaśniła Małgorzata Pędzierska, zastępca kierownika CK:PAP.

Oficjalne uruchomienie nowego Centrum zbiegło się w czasie z II międzynarodową konferencją Autonomiczna przyszłość transportu drogowego AV-Poland, którą zorganizowano 7 czerwca 2021 roku w Warszawie.

Blog Author

Przemysław Kutytowski

LEAVE A REVIEW