Jak odpoczywa inżynier tworzący oprogramowanie dla branży motoryzacyjnej? Zostawiając samochód w garażu i wskakując na rower.
Michał Latuszek doskonale zna swoją pracę i wie, dlaczego wykonuje swoje zadania. Mimo to musi sprawdzić, jak brzmi oficjalna nazwa stanowiska, na którym pracuje.
— Napisali tam, że jestem inżynierem ds. projektowania oprogramowania — śmieje się. — To by się zgadzało.
Michał specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania dla branży motoryzacyjnej i wspiera naszych klientów z tego sektora w procesie opracowywania rozwiązań spełniających ich wymagania i oczekiwania.
— W pracy skupiam się na konfiguracji AUTOSAR, projektowaniu oprogramowania, zajmuję się też debugowaniem, czasem trochę programuję. Poza zadaniami związanymi z projektem uczę się także pisania kodu – w szczególności interesuję się C++ i Pythonem — mówi. — Jednym z projektów, nad którymi pracowałem, było wspieranie klienta w pracach nad rozwiązaniami w zakresie wspomagania jazdy. Byłem tam odpowiedzialny za konfigurację AUTOSAR – oprogramowania, które działa pod warstwą aplikacji.
Michał od kilku lat zajmuje się zawodowo oprogramowaniem dla sektora motoryzacyjnego. Jedną z jego specjalności jest AUTOSAR – znormalizowane ramy oprogramowania dla przemysłu motoryzacyjnego. Wykształcenie zdobył na Politechnice Poznańskiej, a następnie pracował dla dwóch dużych firm w Europie. Dołączył do zespołu Etteplan jesienią 2019 roku i obecnie pracuje w Poznaniu.
— Moim celem jest zostanie ekspertem w dziedzinie oprogramowania dla branży motoryzacyjnej. W moim rodzinnym mieście nie było zbyt wielu firm zajmujących się oprogramowaniem wbudowanym, dlatego postanowiłem zamieszkać w Poznaniu, tu mieszka też moja rodzina — wyjaśnia Michał. — Etteplan budował wówczas utalentowany zespół zajmujący się tym zagadnieniem, dlatego dostrzegłem tam swoją szansę. Okazało się, że to było naprawdę fajne wyzwanie i świetne miejsce do rozwijania moich umiejętności.
W pracy Michała nie ma zwykłych dni. Czasami pracuje ze swoim zespołem, w inne dni działa sam, ale jest kilka rzeczy, które wyznaczają pewną rutynę.
— Codziennie spotykamy się całym zespołem, rozmawiamy o tym, co zrobiliśmy wczoraj i jakie mamy plany na dziś — opowiada Michał. — Rozmawiamy o wszelkich problemach, na jakie natknęliśmy się w czasie pracy i skupiamy się na naszych bieżących zadaniach.
Michał ma również świetne relacje z bezpośrednim przełożonym, z którym spotyka się regularnie.
— Zdarzało mi się pracować w miejscach, w których nie czułem, że mogę porozmawiać ze swoim przełożonym. Tutaj to się po prostu nie zdarza – nie ma między nami żadnej bariery i bardzo łatwo się z nim rozmawia — mówi Michał. — Każdego dnia wraz z zespołem i naszym kierownikiem robimy sobie piętnastominutową wirtualną przerwę na kawę, podczas której możemy się po prostu zrelaksować i porozmawiać o czymkolwiek, na co mamy ochotę.
Michał bardzo ceni sobie pracę w Etteplan i panującą w firmie kulturę pracy.
— Etteplan stara się zmieniać świat – twierdzi. — Myślimy inaczej. Jesteśmy innowacyjni.
Wystarczy jednak opowieści o pracy. Co Michał lubi robić w wolnym czasie?
— Odkąd zaczęła się pandemia COVID-19, zacząłem jeździć na rowerze —opowiada. — Bardzo lubię kolarstwo górskie, ale jeżdżę też na rowerze szosowym. Wspaniale jest zostawić za sobą biuro i samochody po to, by wskoczyć na rower. To naprawdę odświeża mój umysł!
Chcesz pracować z Michałem? Sprawdź, jakich pracowników poszukujemy!
Kierunek Inżynieria Materiałowa jest interdyscyplinarną nauką zajmującą się budową materiałów, metodami kształtowania i badań ich własności. Wykorzystuje osiągnięcia fizyki, chemii, elektroniki i szeregu nauk technicznych, służy także biologii i medycynie, tworząc podstawy wielu dokonań inżynieryjnych XXI wieku.
Inżynieria Materiałowa jest jednym z kierunków przyszłości ze względu na nieustanny postęp w dziedzinie materiałów, ma ona istotny wpływ na rozwój nowoczesnego przemysłu.
udostępnij:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy otrzymała zgodę Ministra Edukacji i Nauki na uruchomienie kierunku dwuletnich studiów magisterskich o profilu praktycznym: inżynieria produkcji i logistyki, ze specjalnościami: przemysł 4.0 oraz smart logistics. Kierunek będzie prowadzony na Wydziale Nauk Technicznych i Ekonomicznych. Rekrutacja już się rozpoczęła!
Inżynieria produkcji i logistyki
studia magisterskie (2-letnie)
O kierunku
Dwuletnie studia magisterskie na kierunku Inżynieria produkcji i logistyki przygotowują absolwentów do pełnienia funkcji specjalistyczno-menedżerskich w innowacyjnym przemyśle opartym na technologiach informatycznych.
Interdyscyplinarny charakter oraz praktyczny profil studiów, umożliwiają kształcenie wykwalifikowanych specjalistów-menedżerów, poszukiwanych przez pracodawców. W planach studiów uwzględniono seminaria przemysłowe, realizowane przy udziale doświadczonej kadry specjalistyczno-menedżerskiej z przemysłu oraz projekty przemysłowe, mocno osadzone w praktyce przemysłowej, wykonywane przez studenta pod opieką nauczyciela akademickiego i opiekuna w zakładzie pracy. Prace dyplomowe maja charakter projektowy, aplikacyjny, bądź wdrożeniowy.
Specjalności
Przemysł 4.0(w tym innowacyjne narzędzia informatyczne stosowane w przemyśle) - absolwent specjalności nabywa interdyscyplinarne kompetencje specjalistyczno-menedżerskie. Zdobywa wiedze i umiejętności w zakresie transformowania firmy produkcyjnej w kierunku przemysłu 4.0, w tym: technologii przyrostowych, autonomicznych robotów i cobotów oraz utrzymania ruchu, poszerzonej rzeczywistości, symulacji i wizualizacji procesów, przetwarzania zbiorów danych, chmury obliczeniowej.
Smart logistics(w tym innowacyjne narzędzia informatyczne oraz drony stosowane w logistyce) - absolwent specjalności nabywa interdyscyplinarne kompetencje specjalistyczno-menedżerskie. Zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie inteligentnych rozwiązań stosowanych w logistyce procesów produkcyjnych, gospodarce magazynowej (w tym z wykorzystaniem dronów) oraz zarzadzaniu transportem wewnętrznym.
Perspektywy zawodowe
Absolwent kierunku Inżynieria produkcji i logistyki jest magistrem, który posiada unikalną i zaawansowaną wiedzę i kompetencje w zakresie inżynierii produkcji, logistyki, narzędzi informatycznych oraz zarzadzania i jakości. Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy m.in. na stanowiskach kierowniczych, jako specjalista-menedżer w:
przedsiębiorstwach, stosujących zaawansowane i innowacyjne rozwiązania w procesach produkcyjnych, w szczególności z branży motoryzacyjnej,
przedsiębiorstwach, stosujących innowacyjne rozwiązania w procesach logistycznych (w tym z zastosowaniem dronów), z branży produkcyjnej oraz logistyczno-transportowej.
Nasze atuty
Uczelnia ściśle współpracuje z wieloma firmami z branży produkcyjnej oraz logistyczno-transportowej, w szczególności przedsiębiorstwami Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A,
w programie uwzględniono elementy kształcenia dualnego – praktyczne projekty przemysłowe, realizowane na rzecz pracodawcy (dotyczą realnych problemów rozwiązywanych w firmach). Projekty uzupełniają praktyki i stanowią kluczowy element przygotowania do zawodu,
studenci kierunku mogą rozwijać swoje zainteresowania w Kołach Naukowych, w tym w Kole Naukowym Inżynierii Materiałowej „Ferrum”, Kole Naukowym Jakości, Kole Naukowym Logistyki i Transportu oraz Kole Naukowym Innowacji,
studenci mogą uczestniczyć w dodatkowych kursach, szkoleniach certyfikowanych, seminariach przemysłowych dotyczących innowacji oraz targach przemysłowych.
Partnerzy
Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.,
przedsiębiorstwa Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A.,
regionalne zakłady produkcyjne,
Rada Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej Zagłębia Miedziowego w Legnicy,
przedsiębiorstwa Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedz S.A.
Tryb studiów: stacjonarny i niestacjonarny
Profil kształcenia: praktyczny
Czas trwania: 4 semestry (2 lata)
Uzyskany tytuł: magister
Specjalności:
przemysł 4.0 (w tym innowacyjne narzędzia informatyczne stosowane w przemyśle)
smart logistics (w tym innowacyjne narzędzia informatyczne oraz drony stosowane w logistyce)
Źródło: PWSZ w Legnicy