Technologia VR

Branża automotive na ścieżce cyfryzacji

Inżynieria materiałowa

Absolwent kierunku inżynieria materiałowa posiada interdyscyplinarną wiedzę z zakresu nauk ścisłych oraz technicznych. Posiada kompetencje inżynierskie w zakresie projektowania, wytwarzania, przetwarzania i badania nowatorskich materiałów, ze szczególnym naciskiem na materiały funkcjonalne oraz nanomateriały. Zdobyta wiedza umożliwia wykorzystanie specjalistycznego oprogramowania inżynierskiego (Comsol, Ansys, Invetor) w procesach tworzenia oraz symulowania nowoczesnych materiałów i urządzeń wraz z kontrolą wykorzystującą nieniszczące techniki badań (NDT).

Absolwent posiada kompetencje w zakresie wykorzystania szeroko rozumianej nanotechnologii w życiu człowieka (bionanomateriały, nanopowłoki bakteriobójcze, biosensory, detektory podczerwieni).

W zależności od wybranej specjalności, posiada umiejętności prowadzenia zaawansowanych procesów technologicznych takich jak: epitaksja z wiązek molekularnych (MBE), osadzanie cienkich warstw z fazy gazowej (PVD). Wykorzystuje zaawansowane metody badawcze związane z mikroskopią elektronową (SEM), mikroskopią sił atomowych (AFM/STM), dyfrakcją rentgenowską XRD, spektroskopią Ramana oraz SIMS.

Nabyta wiedza oraz wykształcone umiejętności umożliwiają absolwentom na podjęcie pracy w zakładach przemysłowych, centrach badawczo-rozwojowych jak również w jednostkach naukowo-badawczych.

Absolwenci studiów pierwszego stopnia mogą kontynuować naukę na studiach drugiego stopnia.

Przyszłość motoryzacji? Studiuj elektromobilność na PWr!

Elektromobilność to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu motoryzacyjnego. W nowym roku akademickim m.in. o pojazdach elektrycznych i hybrydowych będzie można się uczyć na Wydziale Elektrycznym PWr.

Czym jest elektromobilność? To wszystkie zagadnienia związane z używaniem samochodów, rowerów, motocykli czy autobusów z napędem elektrycznym. Dotyczy to zarówno kwestii dotyczących projektowania, jak i produkcji tego typu pojazdów. Na całym świecie ich liczba systematycznie rośnie i chociaż Polsce nadal daleko do europejskich liderów elektromobilności, to jednak także w naszym kraju ten kierunek rozwoju zdobywa coraz większą popularność.

Oznacza to także wzrost zapotrzebowania na specjalistów w tej dziedzinie i właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na utworzenie kierunku elektromobilność.

Dodatkowym czynnikiem były wyniki ankiet przeprowadzonych przez Wydział Elektryczny wśród absolwentów szkół średnich. Wynikało z nich, że są oni bardzo zainteresowani rozpoczęciem studiów związanych m.in. z inżynierią pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz nanoelektroniką.

– Kluczowe okazały się też aktualne potrzeby rynku pracy, na którym bardzo szybko rozwija się sektor elektromobilności – mówi dr hab. inż. Mateusz Dybkowski, prof. uczelni, przewodniczący komisji programowej kierunku. – Nasi naukowcy i przedstawiciele firm współpracujących z wydziałem wielokrotnie zwracali uwagę na intensywny rozwój na Dolnym Śląsku przemysłu związanego z motoryzacją i szeroko pojętą infrastrukturą dla pojazdów elektrycznych – dodaje.

Studia dla kogo?

Nauka na tym kierunku przeznaczona jest dla wszystkich osób, które pasjonują się najnowocześniejszymi technologiami wykorzystywanymi w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. W szczególności układami elektronicznymi i energoelektronicznymi, napędami, systemami magazynowania i przetwarzania energii stosowanymi w tego typu pojazdach oraz całą infrastrukturą zasilania i przetwarzania energii elektrycznej.

– Nie ma znaczenia, czy jest się absolwentem liceum ogólnokształcącego czy technikum. Liczy się pasja i chęć poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie pojazdów elektrycznych – podkreśla prof. Mateusz Dybkowski. – W związku ze specyfiką kierunku, która powiązana jest z dyscypliną naukową Automatyka, Elektronika i Elektrotechnika, kandydaci powinni mieć jednak podstawową wiedzę z zakresu matematyki i fizyki – dodaje.

Studenci będą się uczyć nie tylko zagadnień z zakresu elektrotechniki, automatyki, elektroniki, maszyn i napędów elektrycznych, systemów magazynowania i przetwarzania energii, infrastruktury do zasilania pojazdów elektrycznych, ale także optoelektroniki, aplikacji mikrokontrolerów, fotowoltaiki w elektromobilności, zintegrowanych sieci sensorycznych czy technik mikroprocesorowych w zastosowaniach elektromobilnych.

Specjalistyczne kursy i okazja do zdobycia uprawnień

– Program studiów został przygotowany we współpracy z przedstawicielami przemysłu. Już od pierwszego semestru studenci będą mieli styczność z przedmiotami ściśle związanymi z kierunkiem kształcenia jak np. Budowa pojazdów samochodowych czy Wstęp do elektromobilności. W kolejnych semestrach realizowane będą kursy specjalistyczne związane z metrologią elektryczną, programowaniem i elektroniką. Semestr czwarty to z kolei specjalistyczne kursy związane z automatyką, maszynami elektrycznymi i infrastrukturą zasilania w elektromobilności – wyjaśnia prof. Mateusz Dybkowski.

Od semestru piątego studenci będą mogli zdecydować się na jeden z dwóch modułów kształcenia. Pierwszym jest Elektronika w elektromobilności, a drugim Energoelektronika i napędy w elektromobilności. W ramach tych modułów będą na nich czekać specjalistyczne kursy, w dużej mierze o charakterze praktycznym i projektowym. Poza tym od tego semestru w ich planie znajdą się także dedykowane seminaria, na których będą omawiać tematy związane z kierunkiem kształcenia.

Zajęcia w zakresie Energoelektroniki i napędów w elektromobilności prowadzone będą przez naukowców z Wydziału Elektrycznego, a pracownicy Wydziału Elektroniki Mikrosystemów i Fotoniki poprowadzą zajęcia w module Elektronika w elektromobilności.

Studia na kierunku elektromobilność to także szansa na zdobycie specjalistycznych uprawnień. W ramach przedmiotu Bezpieczeństwo energetyczne studenci zostaną przygotowani do egzaminu organizowanego przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich. Pozwala on na zdobycie świadectwa kwalifikacyjnego w zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych.

W programie znajdują się także obowiązkowe kursy z matematyki, fizyki i nauk humanistyczno-menadżerskich.

Doświadczenie? Już na studiach!

Absolwenci nowego kierunku znajdą zatrudnienie m.in. jako konstruktorzy w biurach projektowych różnych branż związanych z elektromobilnością, projektanci infrastruktury związanej z ładowaniem pojazdów elektrycznych, inżynierzy wsparcia w przemyśle samochodowym czy projektanci innowacyjnych elektrycznych rozwiązań transportowych.

Doświadczenie w tym zakresie będzie można zdobyć jeszcze w trakcie nauki, a wszystko dzięki praktykom, na które zaproszą do siebie firmy z całej Polski działające w obszarze elektromobilności, z którymi Wydział Elektryczny ma podpisane umowy o współpracy.

Jeśli jesteś zainteresowany studiami na kierunku elektromobilność, posłuchaj rozmowy z prof. Mateuszem Dybkowskim w telewizji Echo24.

Rekrutacja na Politechnikę Wrocławską rozpocznie się 15 maja. W ofercie na rok akademicki 2021/2022 mamy jeszcze trzy nowe kierunki: informatyczne systemy automatyki, inteligentną elektronikę oraz geoinformatykę.

mic

Branża automotive na ścieżce cyfryzacji

Dzięki zastosowaniu technologii w celu rozbicia silosów i ujednolicenia danych producenci są w stanie stworzyć lepsze produkty w branży mobilności i transportu. Włączenie wiedzy z różnych dyscyplin do inżynierii danych pozwala na wykorzystanie wszystkich posiadanych informacji do uzyskania pełniejszego obrazu rynku oraz wiedzy o jego obecnym i potencjalnym kształcie.

Kolejna istotna zmiana w branży związana jest z coraz szybszym tempem rozwoju innowacji z zakresu elektroniki i inżynierii oprogramowania, które powodują wzrost złożoności systemów. Wiele firm z branży mobilnej wykorzystuje np. technologię symulacji do zmniejszenia ryzyka związanego z decyzjami dotyczącymi dalszego rozwoju. Czynią to przez symulację nie tylko projektowania i wytwarzania produktów, ale także ich zastosowania. W ten sposób mogą wprowadzać innowacje na szerszą skalę, ponieważ technologia pozwala im na rozpatrzenie większej liczby potencjalnych scenariuszy. Symulacja owych procesów i działań wskazuje na obszary, które można ulepszyć oraz które mogą generować potencjalne problemy. Aby nimi zarządzać, tradycyjne statyczne i hierarchiczne struktury biznesowe są zastępowane przez nowe, dynamiczne modele współpracy. Pozwala to producentom na oferowanie klientom bardziej atrakcyjnych możliwości – przy mniejszym ryzyku i kosztach własnych.

Blog Author

Przemysław Kutytowski

LEAVE A REVIEW