wirtualna rzeczywistość symulacja spadochroniarstwa
Wirtualna rzeczywistość została przyjęta przez wojsko – obejmuje to wszystkie trzy służby (wojsko, marynarka wojenna i siły powietrzne) – gdzie jest używana do celów szkoleniowych. Jest to szczególnie przydatne w szkoleniu żołnierzy do sytuacji bojowych lub innych niebezpiecznych sytuacji, w których muszą nauczyć się odpowiednio reagować.
symulacja rzeczywistości wirtualnej pozwala im to zrobić, ale bez ryzyka śmierci lub poważnych obrażeń. Mogą odtworzyć konkretny scenariusz, na przykład zaangażowanie się z wrogiem w środowisku, w którym tego doświadczają, ale bez rzeczywistego ryzyka. Okazało się to bezpieczniejsze i mniej kosztowne niż tradycyjne metody szkoleniowe.
Wojskowe zastosowania wirtualnej rzeczywistości
należą do nich:
symulacja lotu
symulacja Pola Bitwy
Szkolenie medyków (battlefield)
symulacja pojazdu
Virtual boot camp
Wirtualna rzeczywistość jest również stosowana w leczeniu zespołu stresu pourazowego. Żołnierze cierpiący na traumę na polu bitwy i inne choroby psychiczne mogą nauczyć się radzić sobie ze swoimi objawami w „bezpiecznym” środowisku. Chodzi o to, aby byli narażeni na czynniki wyzwalające ich stan, do którego stopniowo się dostosowują. Ma to na celu zmniejszenie ich objawów i umożliwienie im radzenia sobie z nowymi lub nieoczekiwanymi sytuacjami.
jest to omówione dalej w artykule Virtual reality treatment for PTSD (Post traumatic stress disorder).
sprzęt VR i wojsko
szkolenie w wirtualnej rzeczywistości odbywa się przy użyciu wyświetlaczy montowanych na głowie (HMD) z wbudowanym systemem śledzenia i rękawicami danych, aby umożliwić interakcję w środowisku wirtualnym.
kolejnym zastosowaniem jest wizualizacja walki, w której żołnierze i inni pokrewni pracownicy otrzymują do noszenia Okulary wirtualnej rzeczywistości, które tworzą trójwymiarową głębię iluzji. Wyniki tego mogą być dzielone między dużą liczbą personelu.
dowiedz się więcej o indywidualnych zastosowaniach wirtualnej rzeczywistości przez różne służby, np. szkolenie Marynarki Wojennej w wirtualnej rzeczywistości w oddzielnej sekcji wirtualna rzeczywistość i wojsko.
w tej sekcji omówiono różne zastosowania militarne wirtualnej rzeczywistości i konsekwencje wynikające z korzystania z tej formy technologii. Wojsko może nie jest oczywistym kandydatem do wirtualnej rzeczywistości, ale zostało przyjęte przez wszystkie gałęzie-armię, marynarkę wojenną i siły powietrzne.
co wojsko podkreśla, że wirtualna rzeczywistość jest zaprojektowana do wykorzystania jako dodatkowa pomoc i nie zastąpi prawdziwego treningu.
w tej sekcji omówiono wszystkie aspekty wykorzystania wirtualnej rzeczywistości przez wojsko, od szkolenia po sytuacje bojowe. Jest on ułożony w następujący sposób:
wojna w wirtualnej rzeczywistości
Wirtualna rzeczywistość i wojsko
Wirtualna rzeczywistość i Marynarka Wojenna
Wirtualna rzeczywistość i siły Powietrzne
szkolenie w wirtualnej rzeczywistości armii
ćwiczenia w wirtualnej rzeczywistości armii
szkolenie w wirtualnej rzeczywistości Sił Powietrznych
Virtual Reality Navy training
Virtual Reality combat training
Virtual Reality combat simulation
Virtual Reality military weapons
Virtual Reality Military History
każdy z tych tematów został omówiony jako osobny artykuł.
co oczywiste, wirtualne środowiska są idealnymi zestawami do szkolenia wojskowego, ponieważ umożliwiają uczestnikom, tj. żołnierzom, doświadczenie konkretnej sytuacji na kontrolowanym obszarze. Na przykład scenariusz bitwy, w którym mogą wchodzić w interakcje z wydarzeniami, ale bez osobistego zagrożenia dla siebie.
główne zalety to czas i koszty: szkolenie wojskowe jest zbyt drogie, szczególnie szkolenie lotnicze, więc korzystanie z symulatorów lotu jest bardziej opłacalne niż rzeczywiste samoloty. Dodatkowo możliwe jest wprowadzenie elementu niebezpieczeństwa do tych scenariuszy, ale bez powodowania rzeczywistych fizycznych szkód dla uczestników szkolenia.
Symulatory lotu są popularnym tematem w wojskowych szkoleniach VR, ale są inne, które obejmują: szkolenie medyczne (pole bitwy), szkolenie bojowe, szkolenie pojazdów i „obóz startowy”.
ale innym zastosowaniem i tym, o którym nie od razu się myśli, jest wirtualna rzeczywistość i zespół stresu pourazowego (PTSD). PTSD lub „stres bojowy” został niedawno uznany za stan chorobowy, ale powoduje bardzo realne szkody dla osoby zainteresowanej i jej rodziny. Wirtualna rzeczywistość jest używana, aby pomóc cierpiącemu dostosować się do swoich objawów i opracować strategie radzenia sobie za każdym razem, gdy są umieszczeni w nowej sytuacji.
jest to omówione szerzej w naszym artykule dotyczącym leczenia PTSD w wirtualnej rzeczywistości.
Ogólnie rzecz biorąc, szkolenie w rzeczywistości wirtualnej polega na użyciu wyświetlaczy montowanych na głowie (HMD) i rękawic danych, aby umożliwić personelowi wojskowemu interakcję z obiektami w środowisku wirtualnym. Alternatywnie mogą otrzymać Okulary wirtualnej rzeczywistości do noszenia, które wyświetlają obraz 3D.
VR - wirtualny symulator jazdy na podnośniku
Od jakiegoś czasu w różnych branżach z powodzeniem jest wykorzystywana wirtualna rzeczywistość. To nowoczesne rozwiązanie ma wiele zastosowań, również w dziedzinie dbałości o bezpieczeństwo. Riwal wprowadził symulatory rzeczywistości wirtualnej dla branż, które pracują na wysokości, jako metodę szkoleniową zwiększająca bezpieczeństwo i wydajność w miejscu pracy.
Jak to działa
Każde urządzenie VR jest wyposażone w platformę roboczą dla operatorów, gogle wirtualnej rzeczywistości i panel sterowania z joystickami i przełącznikami takimi jak te w prawdziwych maszynach. Symulatory treningowe wirtualnej rzeczywistości kreują kontrolowane środowisko typowe dla operatorów, w którym mogą się szkolić. Symulatory zwiększają bezpieczeństwo dla nowych operatorów i pozwalają uniknąć wydatków związanych z ewentualnymi uszkodzeniami sprzętu i infrastruktury.
Co zyskujesz dzięki zastosowaniu VR?
trening obsługi różnych rodzajów podestów ruchomych w kontrolowanym środowisku
szkolenie lub sprawdzenie kwalifikacji operatorów
kompleksowość - 54 różne scenariusze treningowe, m.in:
- praca na placu budowy - podnośniki nożycowe i przegubowo - teleskopowe
- praca wewnątrz hali
- załadunek i rozładunek maszyny
- scenariusze pracy na lotnisku - najbardziej wymagające
- pełny egzamin IPAF na kategorię 3a i 3b - możliwość przeprowadzenia testu przed właściwym egzaminem
VR pozwala na doszkolenie operatorów w trakcie kursu z obsługi podestów ruchomych. Instruktor może wystawić operatora ta niebezpieczne sytuacje w kontrolowanym środowisku, a nawet jeśli operator nie wykona zadania, nie niesie to żadnych konsekwencji dla niego czy otoczenia.
Ponadto to innowacyjne rozwiązanie daje operatorom możliwość odświeżenia szkolenia i sprawdzenia kwalifikacji, co jest szczególnie przydatne, jeśli operator nie pracował na maszynie przez pewien czas, a nadal ma ważne uprawnienia do obsługi podestów ruchomych. Lepiej wyszkoleni operatorzy pracują bardziej komfortowo na różnych maszynach, zwiększając efektywność projektu.
Symulator jest mobilny - możemy przyjechać do Ciebie i przeprowadzić całodniowe szkolenie w Twojej lokalizacji! Możesz też przysłać wybranych pracowników do jednego z naszych oddziałów. Wspólnie znajdziemy rozwiązanie najlepsze dla Ciebie!
Przetestuj działanie Symulatora VR ! Zapytaj o dostępne możliwości przeszkolenia lub doszkolenia Twoich pracowników!
Centrum Symulacji Procesów Biznesowych (CSPB)
jest interaktywną pracownią komputerową, służącą do:
projektowania,
modelowania,
wizualnej symulacji,
i doskonalenia procesów biznesowych z wykorzystaniem najnowszych technologii komputerowych, audiowizualnych (w tym zintegrowanych systemów zarządzania sygnałem AV oraz technologii Virtual Reality – VR)
oraz zintegrowanego systemu kontroli dostępu i wirtualnej recepcji.
Głównym zadaniem CSPB jest wsparcie procesów kształcenia o najnowsze technologie, na wszystkich formach studiów oraz w ramach szkoleń i kursów organizowanych przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Obiekt będzie także wykorzystywany do prowadzenia badań naukowych oraz realizacji projektów dla otoczenia biznesowego Uczelni jako interaktywne środowisko symulacyjne.
Pomysłodawcą i kierownikiem CSPB jest dr hab. Krzysztof Nowosielski, prof. UEW , naukowiec i dydaktyk, pasjonat wykorzystania nowoczesnej technologii w procesach kształcenia oraz badaniach naukowych. To On zainicjował powstanie tego obiektu, kierując się potrzebą stworzenia na kampusie UEW wirtualnego środowiska biznesowego, które w najlepszy możliwy sposób przybliży studentów do praktyki.
Zapraszamy na spacer po wnętrzu CSPB i zapoznanie się
z grami symulacyjnymi – materiał wideo możesz obejrzeć TUTAJ.
Zobacz także jak wyglądało oficjalne otwarcie CSPB – relacja jest dostępna TUTAJ .
Kontakt
Biuro CSPB
538 518 220