Szybkie przetwarzanie, mądre planowanie: komputer pokładowy i algorytmy
Zautomatyzowane samochody przyszłości będą kontrolować wszystkie sytuacje drogowe, które powinien również opanować doskonały kierowca. W tym celu muszą stale wiedzieć, gdzie i w jakiej sytuacji się znajdują. Muszą zatem w czasie rzeczywistym zadecydować, która strategia jazdy jest najlepsza, aby rozwiązać bieżącą sytuację na drodze i bezpiecznie dotrzeć do celu (Think). Zadanie to jest realizowane przez komputer pokładowy, który jako mózg samochodu jest odpowiedzialny za myślenie. Najważniejszym priorytetem przy podejmowaniu wszelkich decyzji przez komputer jest bezpieczeństwo.
W projektach Bosch najważniejszym elementem jest zdolna do uczenia się sztuczna inteligencja, która pozwala prowadzić auto jak człowiek – tylko bezpieczniej i efektywniej. W końcu, w przeciwieństwie do kierowców, technika nigdy się nie męczy, stale monitoruje otoczenie i może szybciej reagować. Połączenie tych zalet z zaawansowaną sztuczną inteligencją jest kluczem do automatycznej mobilności przyszłości.
Bezpieczeństwo priorytetem zautomatyzowanych pojazdów
Wysoce lub w pełni zautomatyzowany pojazd zna swoją trasę. Skręca, hamuje oraz przyspiesza – sam decyduje, podczas gdy kierowca może się zrelaksować. Dokładne parametry dla każdego zbliżającego się manewru są dostarczane przez komputer pojazdu, który wykorzystuje wszelkie dostępne informacje do obliczania optymalnej strategii jazdy. Analizuje dane dostarczone przez czujniki, a także cyfrowe mapy czasu rzeczywistego z informacjami o warunkach drogowych, natężeniu ruchu lub pogodzie.
Rzetelną realizację obliczonej strategii jazdy (Act) przejmuje układ napędowy, układ kierowniczy i hamulce.
Cytując filmowego klasyka: „The future is now, old man”. Samochód już nie potrzebuje kierowcy, by jechać prosto, zmieniać pas czy wyprzedzać inny pojazd.
Xpeng, chińska firma zajmująca się inteligentnymi pojazdami elektrycznymi (tzw. „Smart EV”), ogłosiła wyniki swojego eksperymentu dotyczącego autonomicznej jazdy.
Flota elektrycznych samochodów XPeng P7 (chińskiej alternatywy dla Tesli Model S), przejechała ponad 3600 kilometrów z Kantonu do Pekinu, z czego 2930 kilometrów autostradą pod kontrolą systemu autonomicznej jazdy NGP (Navigation Guided Pilot), i osiągnęła średnio 0,71 interwencji ludzkiego kierowcy na 100 km, wyznaczając nowe standardy odległości dla autonomicznej jazdy seryjnych samochodów osobowych.
Przeczytaj też: Pojazdy autonomiczne stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach. Tak uważa 60% kierowców. Czy faktycznie jest się czego obawiać?
Podczas 8-dniowej wyprawy, która rozpoczęła się w Kantonie 19 marca i zakończyła w Pekinie 26 marca, pod kontrolą NGP średni wskaźnik powodzenia manewrów zmiany pasa ruchu i wyprzedzania wyniósł 94,41%. Średni wskaźnik udanych wjazdów i wyjazdów z rampy autostradowej wyniósł 92,76%, a średni wskaźnik udanych przejazdów przez tunel wyniósł 94,95%.
W wyprawie wzięło udział 228 dziennikarzy motoryzacyjnych, entuzjastów pojazdów elektrycznych i ekspertów branżowych. Trasa została wybrana tak, aby obejmowała jedne z najbardziej złożonych, ale reprezentatywnych warunków drogowych i scenariuszy jazdy w Chinach, aby w pełni przetestować reakcje i skuteczność NGP.
He Xiaopeng, prezes i dyrektor generalny XPeng, na konferencji prasowej w Pekinie, powiedział:
Eksperyment rzucił wyzwanie solidności i niezawodności funkcji NGP. Wyniki pokazują, że jest to nie tylko najsilniejsza, ale także najłatwiejsza w użyciu funkcja autonomicznej jazdy w pojazdach seryjnych dostępnych na rynku. Dążymy do tego, aby stać się największym na świecie dostawcą sprzętu i oprogramowania do autonomicznej jazdy, a nasza strategia i możliwości badawczo-rozwojowe pozwalają nam osiągnąć ten cel.
Przeczytaj też: Sztuczna inteligencja i pojazdy autonomiczne nie lubią deszczu?
Istnieje pięć poziomów jazdy autonomicznej:
Poziom pierwszy
Kierowca zachowuje kontrolę nad układem kierowniczym, ale systemy wspomagającę jazdę (np. tradycyjny tempomat) mogą pomóc w zwiększaniu prędkości, przyspieszaniu i hamowaniu.
Poziom drugi
Kierowca może zrezygnować z niektórych funkcji prowadzenia auta, takich jak kierowanie, przyspieszanie, zachowywanie odległości od poprzedzającego pojazdu, hamowanie (np. z adaptacyjnym tempomatem), ale nadal musi uważać i być gotowym do interwencji.
Poziom trzeci
W idealnych warunkach drogowych (np. podczas jazdy wielopasmowymi autostradami z centralną przegrodą) kierowca może wykonywać inne czynności, podczas gdy system przejmuje częściową lub pełną kontrolę, na przykład poprzez system AutoPilot Tesli lub AI Traffic Jam Pilot Audi.
Poziom czwarty
Pojazd może być sterowany samodzielnie na autostradach lub (niektórych) ulicach miast bez udziału kierowcy (usługa przewozowa Google Waymo w USA). W niebezpiecznych warunkach pojazdy te są zaprogramowane tak, aby parkowały w bezpiecznym miejscu i/lub oddawały kontrolę kierowcy/operatorowi zdalnemu.
Poziom piąty
Pojazd, sterowany przez zaawansowany system sztucznej inteligencji, może jporuszać się samodzielnie w każdych warunkach i nie wymaga ingerencji człowieka. Nawet przy obecnych technologiach pełne AV jest niezwykle skomplikowane i będzie możliwe do osiągnięcia dopiero w (niedalekiej) przyszłości.