Inteligentna Jazda

Auto bez kierowcy

BMW dołącza do autonomicznej rewolucji: oddasz kierownicę komputerowi?

Jako członek BMW Tech Club miałem przyjemność uczestniczyć w spotkaniu W drodze do autonomicznej jazdy, które zostało zorganizowane w Warszawie, na 42 piętrze Cosmopolitan. Na spotkaniu BMW Polska wraz z Samsungiem przedstawiły wizję przyszłości, w której coraz większą rolę będzie odkrywał komputer, powoli zastępując człowieka za kierownicą. Zanim jednak samochód sam przewiezie nas z punktu A do punktu B, to przejdziemy przez wszystkie stopnie autonomiczności, startując dziś od 2 poziomu, który trafił do nowego BMW X3.

Nowe BMW X3 to 2 poziom autonomiczności

Wizja przyszłości BMW podobna jest do zapowiedzi innych producentów, którzy także za cel postawili sobie pełną autonomiczność. Bawarska firma wyróżnia się jednak w jednym, ważnym dla nas miłośników motoryzacji aspekcie. Zanim zabrana zostanie kierownica, dostaniemy auta będące ucieleśnieniem hasła radość z jazdy. Z rozmów odbytych podczas spotkania, dowiedziałem się, że takim samochodem jest właśnie nowe X3, które ma nie być ociężałym SUV-em, to zwinne, mające sportową duszę auto. Postawienie na zapewnienie przyjemności z jazdy nie odbyło się kosztem techniki – X3 to kolejny komputer na kółkach z logo Bayerische Motoren Werke.

Nowe X3 otrzymało technologie w spadku po skomputeryzowanej luksusowej limuzynie serii 7 i sportowej limuzynie serii 5 (G30). To zdanie powinno już świadczyć, że mamy do czynienia z samochodem pełnym elektroniki, gadżetów i systemów wspomagających kierownicę. Wnętrze słusznie może kojarzyć się z innymi, nowymi samochodami BMW – producent zdecydował się na ujednolicenie wszystkich swoich modeli, wprowadzając wyłącznie niewielkie, wizualnie różnice. Na środku został więc umieszczony duży, dotykowy wyświetlacz. Bez obaw, fizyczne pokrętło i przyciski systemu iDrive nie zniknęły, wciąż są na tym samym miejscu i wciąż zapewniają najlepszy system sterowania w całej branży motoryzacyjnej.

The all new BMW X3 Launch Film.

BMW X3 można obsłużyć także za pomocą gestów wykonywanych w powietrzu, tak samo jak ma to miejsce w „siódemce” lub nowej „piątce”. Samochód łączy się też ze smartfonem, posiada Android Auto i Apple CarPlay, a za pomocą mobilnej aplikacji, oferowany jest zdalny dostęp do X3. Ponadto na pokładzie nie zabrakło asystentów, którzy utrzymują odległość od poprzedzającego pojazdu, wykrywają pasy ruchu, rozpoznają znaki, wspomagają parkowanie oraz pomogą w uniknięciu ewentualnej kolizji lub w ominięciu przeszkody. Trzeba przyznać, że cały ten zestaw robi wrażenie, ale to dopiero początek drogi do autonomicznej jazdy.

Obecnie wciąż musimy czuwać nad systemami wspomagającymi. BMW X3 to zaawansowany, nowoczesny samochód, ale zastosowany komputer wciąż jest na tyle nieporadny, że cały czas potrzebuje człowieka. Lub przynajmniej tak uważają prawodawcy. Dopiero wraz z 4 poziomem autonomiczności odczujemy, że komputer stał się naprawdę sprytny, a 5 poziom to już inteligentny pojazd, który nawet nie będzie musiał posiadać kierownicy.

Przyszłość motoryzacji według BMW

Przed BMW (oraz całą branżą motoryzacyjną) stoją teraz cztery główne zadania – automated, connected, electrified oraz shared. Firma, która najwcześniej je wypełni, ma szansę stać się najważniejszym graczem w już niedalekiej przyszłości. Zadania te zmienią motoryzację, wprowadzając rewolucję. Automated to przeniesie roli kierowcy na komputer, connected to sieć połączonych i ciągle „rozmawiających” ze sobą samochodów, electrified przyczyni się do zerowej emisji spalin, a shared sprawi, że auta będziemy dzielić, a nie posiadać. Ostatni punkt brzmi przerażająco, większość osób nie chce jego spełnienia, co jak najbardziej jest zrozumiałe. Będzie on miał jednak i pozytywy – jak zapewnia BMW, ruch na drogach ma zostać zmniejszony, a posiadanie nowego auta będzie znacznie tańsze.

Turniej w Forze, główna nagroda to tydzień z BMW 550i: 462 KM i xDrive.

Internet Rzeczy ma wyeliminować wiele czynników, które dziś sprawiają, że korzystanie z samochodu jest mało efektywne. Według danych samochód przez 96% czasu nie jest wykorzystywany, nawet 100 godzin rocznie to szukanie miejsca parkingowego, 280 godzin spędzają mieszkańcy Łodzi w korkach, a 6 godzin poświęcamy rocznie na tankowanie (USA). W przyszłości, gdy samochody staną się częścią Internetu Rzeczy, auta będziemy dzielić – nie będą stać bezczynnie, nie będziemy szukać miejsca parkingowego – tym zajmie się komputer, korki będą znacznie mniejsze, a w wielu miastach znikną. Oczywiście to tylko wizja, a czy się spełni, to prawdopodobnie przekonamy się wcześniej niż zakładamy – rozwój autonomiczności i komputeryzacja motoryzacji zauważalnie przyspieszył.

Wróćmy do obecnych czasów i najbliższych lat. BMW chwali się, że 3 poziom autonomiczności zostanie wprowadzony już w 2021 roku, wraz z premierą BMW iNext. Warto zwrócić uwagę, że na taką technologię polskie prawo wciąż nie jest gotowe, co pokazują problemy nowego A8 – Audi musiało „dezaktywować” wybrane systemy, ponieważ są zbyt inteligentne jak na aktualne przepisy. Możliwe, że do premiery BMW iNext to się zmieni. W iNext kierowca podczas jazdy w korku będzie mógł zająć się innymi rzeczami, np. czytaniem dobreprogramy.pl, a prowadził będzie komputer, nie potrzebujący nadzoru. Wciąż jednak kierowca będzie musiał znajdować się w pozycji, która umożliwi przejęcie sterów.

Smartfony i smartwatche Samsunga łączą się zdalnie z nowym BMW X3.

Bardziej zaawansowana autonomiczność przyjdzie wraz z 4 poziomem. Czwarty stopień to w pełni autonomiczna jazda w terenie zabudowanym i w ruchu podążającym w tym samym kierunku, który będzie oddzielony od pojazdów nadjeżdżającym z przeciwnej strony. Ponadto kierowca będzie mógł spać podczas długich podróży, np. tych odbywających się na autostradzie. Jeszcze ciekawiej robi się wraz z 5 poziomem, który jest rozwijany jednocześnie z 3 i 4, a jego testy mają ruszyć już w 2020 roku. Oczywiście od rozpoczęcia testów, do wprowadzenia technologii w życie może minąć sporo czasu, jednakże to właśnie 5 stopień jest autonomiczną jazdą bez konieczności wyposażenia samochodu w kierownicę i pedały.

Jeśli komputer ma zastąpić człowieka, to trzeba zadbać o bezpieczeństwo

Zanim jednak autonomiczna przyszłość nadejdzie, trzeba spojrzeć na przeszkody, które stoją przed producentami samochodów. Zaprojektowane systemy muszą zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo, muszą też szybko i dokładnie badać otoczenie, a także muszą myśleć „do przodu”, by móc przewidzieć zachowanie innych uczestników ruchu. Tutaj wchodzi maszynowe uczenie się, sztuczna inteligencja i identyfikacja scenariuszy. Wszystkie BMW będą zbierać (nowe modele już to robią) masę danych, które będą wykorzystywane do tworzenia coraz to lepszych algorytmów, mających uczynić samochody samodzielnymi.

Wszystkie te nowe mechanizmy będą musiał sprostać także nietypowym zdarzeniom, których pełno na drogach oraz najpewniej będą musiały być przystosowane drogi i cała infrastruktura. Producenci nie mogą pozwolić, by w razie popsucia się jednego czujnika, kamery czy radaru lub błędu oprogramowania, komputer spowodował wypadek. W związku z tym należy zastosować odpowiednie mechanizmy, które zadziałają w razie gdy inne zawiodą. BMW chce zapewnić aż 5-etapową ochronę. Jeśli jeden element zawiedzie, zostanie aktywowany drugi zastępczy, a jakby drugi zawiódł, to trzeci i tak do pięciu.

Autopilot i Pełna Zdolność do Samodzielnej Jazdy

Autopilot to zaawansowany asystent kierowcy, który podnosi poziom bezpieczeństwa i wygody prowadzenia samochodu. Prawidłowo używany Autopilot zmniejsza ogólne obciążenie kierowcy. Każdy nowy samochód Tesla jest wyposażony w osiem zewnętrznych kamer i dysponujące ogromnymi możliwościami narzędzia do przetwarzania obrazu, które dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo podczas podróży. W pojazdach Model 3 i Model Y na rynki europejski i bliskowschodni wykorzystywany będzie oparty na kamerach system Tesla Vision, który nie obejmuje radaru, a w zamian polega na zaawansowanym pakiecie kamer Tesla oraz przetwarzaniu w sieciach neuronowych w celu zapewnienia działania funkcji takich jak Autopilot.

Autopilot wchodzi w skład standardowego wyposażenia każdego nowego pojazdu Tesla. Właściciele, którzy odebrali swoje samochody bez Autopilota, mogą zakupić jeden z następujących dwóch pakietów Autopilota, w zależności od daty konstrukcji pojazdu: Rozszerzony Autopilot i Pełna Zdolność do Samodzielnej Jazdy.

Każdy z nich jest przeznaczony do użytku przez w pełni uważnego kierowcę, który trzyma ręce na kierownicy i jest w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli. Chociaż funkcje te są zaprojektowane tak, aby z czasem ich możliwości rosły, dostępna obecnie funkcjonalność nie zapewnia autonomii pojazdu.

Funkcje Autopilota i Pełnej Zdolności do Samodzielnej Jazdy

Autopilot to zestaw funkcji asystenta kierowcy, który wchodzi w skład wyposażenia standardowego nowego samochodu lub może zostać zakupiony po jego dostarczeniu. Uruchamia on dodatkowe funkcje w Twojej Tesli i sprawia, że jazda jest bardziej bezpieczna i mniej stresująca. Dostępne pakiety obejmują:

Autopilot

Tempomat uwzględniający sytuację drogową : dopasowuje prędkość samochodu do ruchu w otoczeniu

: dopasowuje prędkość samochodu do ruchu w otoczeniu Asystent kierowania: pomaga w kierowaniu pojazdem na wyraźnie oznaczonych pasach ruchu i wykorzystuje tempomat uwzględniający sytuację drogową

Rozszerzony autopilot

Asystent zmiany pasa ruchu : pomaga w przejechaniu na sąsiedni pas ruchu na autostradzie, gdy kierowca włączy kierunkowskaz

: pomaga w przejechaniu na sąsiedni pas ruchu na autostradzie, gdy kierowca włączy kierunkowskaz Nawigacja na Autopilocie (Beta) : aktywnie usprawnia funkcję Asystent zmiany pasa ruchu, dostarczając kierowcy wskazówki dotyczące przejazdu od wjazdu na autostradę do zjazdu, w tym sugerując zmiany pasa ruchu i nawigując na skrzyżowaniach

: aktywnie usprawnia funkcję Asystent zmiany pasa ruchu, dostarczając kierowcy wskazówki dotyczące przejazdu od wjazdu na autostradę do zjazdu, w tym sugerując zmiany pasa ruchu i nawigując na skrzyżowaniach Asystent parkowania : pomaga jednym dotknięciem zaparkować samochód równolegle lub prostopadle

: pomaga jednym dotknięciem zaparkować samochód równolegle lub prostopadle Summon : pozwala wprowadzić i wyprowadzić samochód do lub z ciasnej przestrzeni za pomocą aplikacji mobilnej

: pozwala wprowadzić i wyprowadzić samochód do lub z ciasnej przestrzeni za pomocą aplikacji mobilnej Smart Summon: samochód będzie w stanie odszukać kierowcę na parkingu, poruszając się samodzielnie po trudniejszych miejscach parkingowych i w bardziej złożonym otoczeniu oraz omijając ewentualne przeszkody w bezpośrednim otoczeniu.

Pełna Zdolność do Samodzielnej Jazdy

Wszystkie funkcje Podstawowego Autopilota i Rozszerzonego Autopilota.

Wykrywanie świateł i znaku stop (wersja Beta) : rozpoznaje znaki stopu i sygnalizację świetlną, a także, przy aktywnym nadzorze kierowcy, automatycznie zwalnia i zatrzymuje samochód po zbliżeniu się do nich.

: rozpoznaje znaki stopu i sygnalizację świetlną, a także, przy aktywnym nadzorze kierowcy, automatycznie zwalnia i zatrzymuje samochód po zbliżeniu się do nich. Planowane rozwiązania:

Automatyczne kierowanie na ulicach miast

Obecnie dostępne funkcje Autopilot, Rozszerzony Autopilot i Pełne Zdolności do Samodzielnej Jazdy wymagają aktywnego nadzoru kierowcy i nie zapewniają autonomicznego kierowania pojazdem. Dostępność pełnej autonomii będzie zależna od osiągnięcia niezawodności znacznie przewyższającej kierowanie przez człowieka, czego dowodem są miliardy mil doświadczenia, a także zatwierdzenie przez organy regulacyjne, które może potrwać dłużej w niektórych krajach. Wraz z ewolucją opracowywanych przez Teslę funkcji Autopilot, Rozszerzony Autopilot i Pełne zdolności do samodzielnej jazdy Twój samochód będzie stale aktualizowany poprzez bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania.

Korzystanie z Autopilota i Pełnej Zdolności do Samodzielnej Jazdy

Przed rozpoczęciem korzystania z Autopilota należy zapoznać się z instrukcją obsługi, aby uzyskać wskazówki i dodatkowe informacje dotyczące bezpieczeństwa. Podczas korzystania z Autopilota obowiązkiem kierowcy jest zachować czujność, przez cały czas trzymać ręce na kierownicy i zachować kontrolę nad samochodem. Wiele z funkcji Autopilota, w tym Asystent kierowania, Nawigacja na Autopilocie i Summon, jest domyślnie wyłączonych. Aby je aktywować, należy przejść do menu sterowania Autopilota na karcie Ustawienia i włączyć je.

Przed włączeniem Autopilota kierowca musi najpierw zgodzić się „trzymać ręce na kierownicy” i stale „panować nad pojazdem i brać za niego odpowiedzialność”. Przy każdym kolejnym włączeniu Autopilota pojawi się wizualne przypomnienie, aby trzymać ręce na kierownicy.

Tempomat uwzględniający sytuację drogową

Aby włączyć tempomat uwzględniający sytuację drogową w pojazdach Model S i Model X, pociągnij jeden raz do siebie dźwignię tempomatu po lewej stronie kolumny kierownicy. W pojazdach Model 3 i Model Y należy pociągnąć jeden raz w dół dźwignię zmiany biegów po prawej stronie kolumny kierownicy.

Asystenta kierowania

Aby włączyć funkcję Asystent kierowania w pojazdach Model S i Model X, należy dwukrotnie pociągnąć do siebie dźwignię tempomatu po lewej stronie kolumny kierownicy. W pojazdach Model 3 i Model Y należy dwukrotnie pociągnąć w dół dźwignię zmiany biegów po prawej stronie kolumny kierownicy. Gdy włączenie systemu będzie możliwe, na wyświetlaczu obok prędkościomierza pojawi się szara ikona kierownicy. Po włączeniu funkcji Asystenta kierowania na wyświetlaczu obok prędkościomierza pojawi się niebieska ikona kierownicy.

Gdy funkcja Asystent kierowania jest aktywna, mierzy ona moment obrotowy, który kierowca przykłada do kierownicy, a jeśli jest on niewystarczający, poprzez serię coraz intensywniejszych alertów dźwiękowych i wizualnych przypomina o konieczności położenia rąk na kierownicy. Pomaga to zachować uwagę i dbać o dobre nawyki jazdy. Jeśli kierowca wielokrotnie zignoruje te ostrzeżenia, nie będzie mógł korzystać z Autopilota w trakcie aktualnej podróży.

Funkcja zmiany pasa ruchu

Aby zainicjować wspomaganą zmianę pasa ruchu, Asystent kierowania musi być aktywny, a kierowca powinien trzymać kierownicę. Kierowca musi potwierdzić wspomaganą zmianę pasa ruchu, włączając kierunkowskaz w kierunku, w którym chce się poruszać.

Nawigacja na Autopilocie

Funkcja Nawigacja na Autopilocie została opracowana tak, aby efektywniej prowadzić samochód do celu, aktywnie nawigując od wjazdu do zjazdu, w tym sugerując zmiany pasa ruchu, nawigując po węzłach autostradowych i asystując przy korzystaniu ze zjazdów. Jej zadaniem jest ułatwić znajdowanie najbardziej wydajnej trasy do celu podczas jazdy po autostradzie z użyciem Autopilota, a następnie zapewnić podążanie tą trasą.

Aby włączyć tę funkcję, należy najpierw włączyć funkcję Asystent kierowania, przechodząc do opcji Sterowanie > Autopilot > Asystent kierowania, a następnie włączyć funkcję Nawigacja na Autopilocie. Konieczne będzie skalibrowanie kamery i pobranie przez Wi-Fi najnowszej wersji map nawigacji.

Dla każdej trasy, na której dostępna jest funkcja Nawigacja na Autopilocie, kierowca może ją aktywować, naciskając przycisk NAWIGACJA NA AUTOPILOCIE znajdujący się na liście zakrętów nawigacji. Funkcję Nawigacja na Autopilocie można także aktywować za każdym razem, gdy zostanie wprowadzony cel podróży, a Autopilot jest włączony, dostosowując ustawienia tej funkcji w menu Sterowanie > Autopilot> Dostosuj Nawigację na Autopilocie.

W pojazdach Model 3 i Model Y funkcję Nawigacja na Autopilocie można włączyć na większości autostrad, dwa razy szybko przesuwając dźwignię zmiany biegów w dół.

W pojazdach Model S i Model X funkcję Nawigacja na Autopilocie można włączyć na większości autostrad, dwa razy szybko przesuwając dźwignię zmiany biegów do siebie.

Automatyczne parkowanie

Jeśli systemy samochodu wykryją miejsce parkingowe, po lewej lub prawej stronie tablicy rozdzielczej pojawi się szara ikona „P”, w zależności od położenia tego miejsca. Funkcja Asystent parkowania wykrywa równoległe miejsca parkingowe podczas jazdy poniżej 24 kilometrów na godzinę i prostopadłe miejsca parkingowe podczas jazdy poniżej 16 kilometrów na godzinę.

Aby w tym czasie skorzystać z Asystenta parkowania, naciśnij hamulec i przestaw dźwignię zmiany biegów na bieg wsteczny. Stopa powinna spoczywać na hamulcu. Na ekranie dotykowym pojawi się napis „Uruchom Asystenta parkowania” - naciśnij go, aby uruchomić funkcję i zwolnij hamulec oraz kierownicę. Asystent parkowania rozpocznie wtedy manewrowanie pojazdem na miejsce parkingowe, kontrolując prędkość samochodu, zmianę biegów i kąt skrętu. Należy jednak pamiętać o zachowaniu czujności i monitorowaniu widoku z kamery cofania, aby sprawdzić, czy nie ma przeszkód.

Gdy Asystent parkowania zakończy działanie, samochód poinformuje o tym kierowcę i włączy położenie postojowe. W każdej chwili można przerwać działanie Asystenta Parkowania, przejmując kontrolę nad kierownicą.

Summon

Aby użyć funkcji Summon, otwórz aplikację Tesla. Wciśnij Summon, a następnie naciśnij i przytrzymaj przycisk do przodu lub do tyłu. Funkcja Summon integruje się również z funkcją HomeLink i otworzy drzwi garażowe, aby wyprowadzić samochód z garażu.

Inteligentne Summon

Zadaniem funkcji Inteligentne Summon jest umożliwienie samochodowi podjechania do kierowcy lub wybranego miejsca, w razie potrzeby z omijaniem przeszkód i zatrzymywaniem się przed nimi, pod stałym nadzorem kierowcy. Podobnie jak funkcji Summon, funkcji Inteligentne Summon należy używać wyłącznie na prywatnych parkingach i podjazdach. Użytkownik jest wciąż odpowiedzialny za pojazd i ma obowiązek monitorowania pojazdu oraz otoczenia, ponieważ system może nie wykryć niektórych przeszkód. Należy zachować szczególną ostrożność w pobliżu szybko poruszających się ludzi, rowerów i samochodów.

Aby skorzystać z funkcji Inteligentne Summon, uruchom aplikację Tesla, dotknij opcji Summon, a następnie wybierz ikonę Inteligentne Summon. Aby aktywować tę funkcję, naciśnij i przytrzymaj przycisk PRZYJEDŹ DO MNIE. Możesz też nacisnąć ikonę celu, ustawić miejsce docelowe na mapie, a następnie nacisnąć i przytrzymać przycisk JEDŹ DO CELU. Samochód można w dowolnym momencie zatrzymać, puszczając przycisk.

Funkcja Inteligentne Summon współpracuje z aplikacją Tesla i systemem GPS w telefonie. Kierowca musi znajdować się w promieniu około 6 metrów od samochodu, aby ten mógł przejechać na odległość 20 metrów. Inteligentne Summon wymaga najnowszej wersji aplikacji mobilnej Tesla (3.10.0 lub nowszej). Więcej informacji na temat tej funkcji można znaleźć w instrukcji obsługi.

Wykrywanie świateł i znaku stop (Beta)

Funkcja Wykrywanie świateł i znaku stop (w wersji Beta) rozpoznaje znaki stopu i sygnalizację świetlną, a także automatycznie zwalnia i zatrzymuje samochód po zbliżeniu się do nich. Wykorzystuje do tego funkcję Autopilota, z aktywnym nadzorem kierowcy. Aby ją aktywować, przełącz samochód na tryb postojowy i wybierz opcję Sterowanie> Autopilot> Wykrywanie świateł i znaku stop (Beta), a następnie włącz tempomat uwzględniający sytuację drogową lub funkcję Asystent kierowania.

Gdy włączona jest funkcja Wykrywanie świateł i znaku stop, w wizualizacji jazdy ukazywana jest zbliżająca się sygnalizacja, znaki stop lub znaki drogowe na skrzyżowaniach, przed którymi może być wymagane zatrzymanie. Gdy pojazd zbliża się do skrzyżowania, nawet jeśli światło jest zielone, pojazd wyświetli czerwoną linię wskazującą miejsce zatrzymania, a następnie zacznie zwalniać. Aby kontynuować jazdę za linię zatrzymania, należy pociągnąć dźwignię Autopilota lub krótko nacisnąć pedał przyspieszenia w celu potwierdzenia, że dalsza jazda jest bezpieczna. Obecnie funkcja Wykrywanie świateł i znaku stop nie kontroluje skrętu, niezależnie od tego, czy pojazd znajduje się na pasie do skrętu i czy ma włączony kierunkowskaz.

W powiadomieniach na ekranie dotykowym widoczna jest przyczyna zatrzymania (znak stopu, sygnalizacja świetlna lub skrzyżowanie), a także szacunkowa odległość do miejsca, w którym pojazd się zatrzyma. Jeśli powiadomienie o sygnalizacji świetlnej nie pokazuje koloru światła, oznacza to, że pojazd nie potwierdził stanu sygnalizacji świetlnej.

Podobnie jak w przypadku wszystkich funkcji Autopilota, kierowca powinien kontrolować pojazd, zwracać uwagę na otoczenie i być gotowym do natychmiastowego działania, w tym hamowania. Omawiana funkcja jest w wersji Beta i w pewnych okolicznościach może nie zatrzymać pojazdu. Po włączeniu tej funkcji na ulicach poza tunelami z aktywną funkcją Asystent kierowania prędkość pojazdu zostanie ograniczona do podanego limitu. Dodatkowe informacje, wskazówki użytkowania i ostrzeżenia można znaleźć w instrukcji obsługi.

Aktywne funkcje bezpieczeństwa

Funkcje bezpieczeństwa aktywnego są standardem we wszystkich pojazdach Tesla wyprodukowanych po wrześniu 2014 r., co zapewnia stale podwyższony poziom ochrony. Funkcje te mogą być dostępne dzięki urządzeniom i oprogramowaniu Autopilota i obejmują:

Automatyczne hamowanie awaryjne : wykrywa samochody lub przeszkody, w które może uderzyć samochód, i odpowiednio uruchamia hamulce

: wykrywa samochody lub przeszkody, w które może uderzyć samochód, i odpowiednio uruchamia hamulce Układ ostrzegania przed przednią kolizją : ostrzega o zbliżającej się kolizji z wolniej poruszającymi się lub nieruchomymi samochodami

: ostrzega o zbliżającej się kolizji z wolniej poruszającymi się lub nieruchomymi samochodami Ostrzeżenie przed kolizją boczną : ostrzega o możliwości kolizji z przeszkodami po bokach samochodu

: ostrzega o możliwości kolizji z przeszkodami po bokach samochodu Przyspieszanie z uwzględnieniem przeszkód : ogranicza przyspieszenie w przypadku wykrycia przeszkody przed samochodem podczas jazdy z małą prędkością

: ogranicza przyspieszenie w przypadku wykrycia przeszkody przed samochodem podczas jazdy z małą prędkością Monitorowanie martwego pola : ostrzega o wykryciu samochodu lub przeszkody podczas zmiany pasa ruchu

: ostrzega o wykryciu samochodu lub przeszkody podczas zmiany pasa ruchu Unikanie opuszczenia pasa ruchu : wprowadza korekty toru jazdy, aby utrzymać samochód na wyznaczonym pasie

: wprowadza korekty toru jazdy, aby utrzymać samochód na wyznaczonym pasie Zapobieganie niekontrolowanej zmianie pasa ruchu: kieruje samochód z powrotem na pas ruchu, gdy wykryje, że opuszcza on pas ruchu i może dojść do kolizji

Funkcje bezpieczeństwa aktywnego mają na celu pomóc kierowcom, ale nie potrafią reagować w każdej sytuacji. Obowiązkiem kierowcy jest zachowanie czujności, bezpieczna jazda i ciągła kontrola nad samochodem.

Często Zadawane Pytania

Czy wszystkie samochody mają Autopilota?

Od kwietnia 2019 roku wszystkie nowe samochody Tesla są standardowo wyposażone w funkcję Autopilot, która obejmuje Tempomat uwzględniający sytuację drogową i Asystenta kierowania.

W przypadku pojazdów bez oprogramowania Autopilota, ale wyposażonych w niezbędny sprzęt, możesz w dowolnym momencie zakupić funkcję Autopilot, Rozszerzony Autopilot lub Pełna Zdolność do Samodzielnej Jazdy za pośrednictwem konta Tesla, a wymagane oprogramowanie Autopilota zostanie dodane do Twojego samochodu.

Czy mogę wypróbować Autopilota przed zakupem?

Funkcję Autopilota, rozszerzonego Autopilota lub Pełną Zdolność do Samodzielnej Jazdy można wypróbować podczas jazdy próbnej w jednym z naszych salonów Tesla.

Jak mogę kupić aktualizację Autopilota?

Użytkownik może w dowolnym momencie zakupić Autopilota, rozszerzonego Autopilota lub Pełną Zdolność do Samodzielnej Jazdy za pośrednictwem konta Tesla — konfiguracja samochodu zostanie uzupełniona o wymagane oprogramowanie Autopilota.

Czy samochód można wyposażyć w urządzenia systemu Autopilota?

Samochody zbudowane od września 2014 do października 2016 roku są wyposażone w sprzęt Autopilota pierwszej generacji: jedną kamerę, radar pierwszej generacji i czujniki ultradźwiękowe.

Te pojazdy nie kwalifikują się do modernizacji do najnowszego sprzętu Autopilota.

Jak mogę sprawdzić, jaki mam sprzęt Autopilota?

Konfigurację można sprawdzić, korzystając z ekranu dotykowego. Wybierz opcję Sterowanie > Oprogramowanie i potwierdź typ komputera Autopilota. Następnie wybierz Dodatkowe informacje o pojeździe.

Jak działa Autopilot?

Od kwietnia 2022 r. pojazdy Model 3 i Model Y na rynki europejski i bliskowschodni będą wyposażone w system Tesla Vision, który wykorzystuje zaawansowany zestaw kamer Tesla i przetwarzanie w sieciach neuronowych w celu zapewnienia dostępu do Autopilota i powiązanych funkcji. Ten niezawodny pakiet kamer zapewnia świadomość otoczenia, której sam kierowca nie miałby w innym przypadku. Potężny komputer pokładowy w ciągu kilku milisekund przetwarza te dane wejściowe, aby jazda samochodem była bezpieczniejsza i mniej stresująca.

Czy mimo tego podczas korzystania z Autopilota trzeba uważać?

Tak. Autopilot to praktyczny system wspomagający kierowcę, który jest przeznaczony do użytku wyłącznie przez uważnych kierowców. Nie zmienia on pojazdu Tesla w samochód autonomiczny ani nie sprawia, że samochód jeździ sam.

Przed włączeniem Autopilota kierowca musi zgodzić się „trzymać ręce na kierownicy” i stale „panować nad pojazdem i brać za niego odpowiedzialność”. Po włączeniu, jeśli zostanie przyłożony niewystarczający moment obrotowy, Autopilot będzie również emitował serię ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych o narastającej intensywności, przypominając o konieczności położenia rąk na kierownicy. Jeśli kierowca wielokrotnie zignoruje te ostrzeżenia, nie będzie mógł korzystać z Autopilota w trakcie aktualnej podróży.

W każdej chwili można wyłączyć dowolne funkcje Autopilota, poruszając kierownicą, używając hamulca lub dźwigni tempomatu.

Jakie są ograniczenia Autopilota?

Wiele czynników może wpływać na działanie Autopilota, powodując, że system nie będzie mógł działać zgodnie z przeznaczeniem. Obejmuje to między innymi słabą widoczność (z powodu ulewnego deszczu, śniegu, mgły itp.), jasne światło (od reflektorów nadjeżdżających pojazdów, bezpośrednie światło słoneczne itp.), błoto, lód, śnieg, zamontowanie na pojeździe przedmiotów zakłócających działanie lub zasłaniających widok (np. bagażnik rowerowy), nałożenie na pojazd nadmiernej ilości lakieru lub produktów samoprzylepnych (takich jak folie, naklejki, guma itp.), wąskie lub kręte drogi, jazda z uszkodzonym lub nieprawidłowo wyrównanym zderzakiem, bardzo wysokie lub niskie temperatury.

Aby upewnić się, że urządzenia Autopilota dostarczają możliwie najdokładniejszych informacji, należy utrzymywać kamery i czujniki w czystości i dbać, aby nie zostały przysłonięte lub uszkodzone. Od czasu do czasu należy usuwać nagromadzony brud, przecierając kamery i czujniki miękką szmatką zwilżoną ciepłą wodą.

Jak korzystać z funkcji Autopilota?

Przed rozpoczęciem korzystania z Autopilota należy zapoznać się z instrukcją obsługi, aby uzyskać wskazówki i dodatkowe informacje dotyczące bezpieczeństwa. Podczas korzystania z funkcji Autopilota obowiązkiem kierowcy jest zachowanie czujności, ostrożna jazda oraz ciągła kontrola nad samochodem.

Aktywacja Autopilota w pojazdach Model S i Model X

Aktywacja Autopilota w pojazdach Model 3 i Model Y.

Jak długo trwa kalibracja Autopilota, zanim będzie można go włączyć?

Przed pierwszym użyciem funkcji Autopilota kamery muszą przejść proces samokalibracji. Kalibracja zwykle zostaje ukończona po przejechaniu 32–40 km, ale wartość ta może być inna w zależności od drogi i warunków otoczenia. Należy kontaktować się z firmą Tesla tylko w sytuacji, gdy samochód nie ukończy kalibracji po przejechaniu 160 km.

Czy jest dostępna funkcja wykrywania martwego pola?

Aby podnieść poziom bezpieczeństwa i zwiększyć pewność prowadzenia podczas zmiany pasa, w samochodach zbudowanych od października 2016 r. będą wyświetlane na czerwono linie pasa, jeśli zostanie włączony kierunkowskaz, a na docelowym pasie system wykryje inny samochód lub przeszkodę. Nowa funkcjonalność obejmuje ulepszone sygnalizowanie martwego pola na desce rozdzielczej i wskazuje typ samochodu wykrytego w martwym polu, co stanowi dodatkową pomoc dla uważnego kierowcy.

Auto bez kierowcy

Codziennie w mediach branżowych można znaleźć informacje o pojazdach autonomicznych, czyli jeżdżących bez angażowania kierowcy i komunikujących się. W przyszłości taki samochód sam pojedzie do serwisu lub wróci z reklamacją w przypadku nieprawidłowej naprawy. O różnych aspektach autonomicznej jazdy w poniższym artykule.

Specjalne systemy i czujniki

Pojazdy klasy premium często posiadają m.in. opcję zachowywania odległości od poprzedzającego samochodu, utrzymywania pojazdu w pasie ruchu czy funkcję aktywnego tempomatu. Wszystko to samochód może już robić automatycznie. Funkcjonuje to na zasadzie podobnej do autopilota w samolotach i jest namiastką przyszłych możliwości pojazdów. Oczywiście systemy te są jeszcze niedoskonałe, ale do niedawna ciężko byłoby nawet o tym pomyśleć. I choć niektórzy sceptycznie podchodzą do automatycznej jazdy to i tak już widać, że w pełni autonomiczne pojazdy to nie science fiction, ale odległa przyszłość.

- Za sprawą uchwalenia europejskich przepisów o nowym obowiązkowym wyposażeniu pojazdów (General Safety Regulation), pojazdy autonomiczne mogą szybciej wyjechać na europejskie drogi - powiedział Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. - W wyposażenie samochodów już w niedalekiej przyszłości obowiązkowo wchodziły będą inteligentne systemy wykorzystujące wiele czujników czy kamer i to niezależnie od zakupionej wersji. Warto pamiętać, że jazdę autonomiczną umożliwia właśnie analiza danych dostarczanych przez kamery czy sensory.

Choć zanim takie auta zaczną samodzielnie jeździć po naszych drogach, muszą jeszcze wiele się nauczyć. Kierowca podczas jazdy musi wciąż obserwować i analizować, a na podstawie tych informacji podejmować niezliczoną ilość decyzji, czasem w ułamku sekundy. Wszystko to dzięki naszemu mózgowi. Obecnie jeszcze żaden komputer i pojazd autonomiczny nie potrafi prowadzić pojazdu tak sprawnie jak człowiek. Nie tak dawno można było usłyszeć o Tesli jadącej w trybie self-drive, która przejechała i „uśmierciła” poruszającego się również samodzielnie robota. Sytuacja ma się lepiej na prostej autostradzie, natomiast w ruchliwym mieście pojazd bez kierowcy może się po prostu zgubić i finalnie spowodować zagrożenie na drodze.

Kwestie bezpieczeństwa

Obecnie za większość wypadków drogowych odpowiada człowiek. Samoprowadzące się pojazdy mogłyby wyeliminować błędy spowodowane przez ludzi czy też pomóc ludziom z niepełnosprawnościami, niemniej patrząc na to z perspektywy bezpieczeństwa trzeba zapewnić by bilans w ostatecznym rozrachunku nie okazał się ujemny.

Każda maszyna prędzej czy później się zepsuje, a hakerzy będą próbowali znaleźć lukę w systemie, bo przecież pojazdy autonomiczne to komputery na kołach. Ich złe intencje mogą przysporzyć dodatkowych problemów.

Kolejna sprawa to kwestia odpowiedzialności za ewentualny wypadek. Czy będzie za niego odpowiadać producent pojazdu czy oprogramowania? Według jakiego wzorca miałby postępować pojazd w krytycznej sytuacji - uderzyć w inny pojazd czy zjechać na chodnik, na którym znajdują się ludzie?

- Zanim pojazdy autonomiczne pojawią się na naszych drogach na większą skalę potrzeba wiele pracy - podkreślił A Franke. - Konieczne będzie rozwinięcie sieci 5G, która będzie mogła podołać analizie setek gigabajtów w czasie rzeczywistym. Razem z CLEPA czyli Europejskim Stowarzyszeniem Producentów Części, pracujemy nad stworzeniem jak najlepszych warunków prawnych, w których rozwój pojazdów autonomicznych będzie możliwy. Pamiętajmy bowiem, że w grę potencjalnie wchodzi drastyczne ograniczenie, a nawet wyeliminowanie śmiertelności na drogach czy też umożliwienie podróży osobom z niepełnosprawnościami. Nad technologią pojazdów autonomicznych pracuje w Polsce firma Aptiv czy też departament R&D firmy ZF będących członkami SDCM.

Centrum Techniczne Aptiv w Krakowie zatrudnia ponad 2 tys. inżynierów. Firma łączy branżę motoryzacyjną z nowoczesnymi technologiami. Eksperci z Aptiv opracowali m.in. system do sterowania multimediami za pomocą gestów, platformę monitorowania wnętrza samochodu oraz brali udział w projekcie, w którym pojazd wyposażony w czujniki Aptiv przejechał od zachodniego do wschodniego wybrzeża USA, w 99 proc. autonomicznie. Z kolei ZF w Łodzi realizuje projekty w obszarze tzw. aktywnych systemów bezpieczeństwa, wspierających kierowcę podczas jazdy z wykorzystaniem kontroli radarowo-wizyjnych oraz systemów autonomicznej jazdy.

Dobrze wiedzieć, że firmy działające w Polsce i zatrudnieni w nich polscy inżynierowie dokładają cegiełkę do kształtu przyszłej mobilności.

(ik)

Źródło i fot. SDCM

Blog Author

Przemysław Kutytowski

LEAVE A REVIEW