Technologia VR

[hot] : projekty gogli vr firmy apple najwyraźniej zostały ponownie przełożone

rodzina produktów, trzy filary VR, zapowiedź Cosmos XR

Rzeczywistość wirtualna rozwija się w znacznie wolniejszym tempie niż na przykład branża mobilna. Lecz czas płynie nieubłaganie i dziś HTC, jeden z liderów tej branży, może pochwalić się całą rodziną produktów do VR.

HTC to firma, która dała nam się poznać w początkach ery Androida jako producent świetnych smartfonów. Dziś wciąż w portfolio HTC znajdziemy ciekawe konstrukcje, zarówno droższe jak i smartfony skierowane do mniej wymagających użytkowników, ale jakoś rynek woli kierować swoje zainteresowanie w kierunku innych producentów. Portfolio HTC nie kończy się jednak na sprzęcie mobilnym w potocznym tego słowa znaczeniu.

Ta tajwańska firma już wiele lat temu postanowiła skierować swoje kroki ku branży VR. Branży, która wciąż nabiera tempa i czeka na swój wielki moment. HTC chce być przygotowane na tę chwilę, dlatego rozwija produkty HTC Vive. To już dziś godne polecenia google VR, które stają się nie tylko kolejnymi modelami, ale całą rodziną produktów, które są dostępne w sprzedaży jednocześnie.

Jedne google HTC Vive Cosmos - kilka różnych doświadczeń

Zależnie od zainwestowanej w zestaw HTC Vive Cosmos kwoty będziemy mogli cieszyć się różnej precyzji rzeczywistością wirtualną i rzeczywistością mieszaną czy też rozszerzoną, w której świat cyfrowy przenika się z naszym otoczeniem. Co ciekawe dzięki wymiennym nakładkom umieszczanym na tym samym zawsze głównym module nagłownym z dwoma wyświetlaczami LCD o rozdzielczości 2880x1700 pikseli, możemy zwiększyć funkcjonalność już posiadanego zestawu.

Najprostszy zestaw, który można określić mianem pakietu dla początkujących to HTC Vive Cosmos Play. Za 2499 złotych dostajemy podstawową dokładność śledzenia ruchów głowy przy pomocy czterech kamer.

Drugi w kolejności zestaw to dostępny już od pewnego czasu HTC Vive Cosmos za 3699 złotych, który ma już sześć kamer, a dodatkowe kamery pozwalają wygodnie śledzić ruch głowy nawet bez stosowania dodatkowych latarni (stojaków z urządzeniami śledzącymi ruch głowy). Możemy też uzyskać funkcjonalność tego zestawu stosując nakładkę HTC Vive Cosmos, która pojawi się w sprzedaży w drugim kwartale 2020 roku. Jej cena wyniesie 899 złotych.

HTC Vive Cosmos to wygodne w użyciu google VR, w przypadku których samodzielnie określimy przestrzeń roboczą (lub gry) w świecie wirtualnym. Ale czasem precyzja jaką zapewnia śledzenie za pomocą wbudowanych kamer może być niewystarczająca. I w ten sposób wracamy do klasycznego podejścia do kwestii VR ze wspomnianymi latarniami (stacjami bazowymi Lighthouse).

Taki zestaw, HTC Vive Cosmos Elite, dostępny będzie w przedsprzedaży od 4 marca w cenie 4299 złotych. Zaprojektowano go z myślą o zadaniach wymagających dużej precyzji, w tym także o grach takich jak Pistol Whip, Superhot, Audica, czy Battlewake (gra multiplayer VR).

Oryginalne gogle HTC Vive Cosmos Elite i w wersji z nakładką

Zastosowanie stacji bazowych zapewnia dostęp do systemu pozycjonowania SteamVR, oraz dobrodziejstwa licznych akcesoriów Vive, w tym również znacznika Vive Tracker - oferującego możliwość podłączenia do VR dodatkowych kontrolerów - oraz adaptera Vive Wireless Adapter, dającego użytkownikom możliwość korzystania z pełni doświadczeń VR bez konieczności łączenia kabli.

Zestaw HTC Vive Cosmos Elite zawiera urządzenie Vive Cosmos z nakładką External Tracking Faceplate, dwie stacje bazowe SteamVR oraz dwa kontrolery Vive. Nakładka z zestawu Elite może bez problemu współpracować ze stacjami bazowymi w wersji 1.0 oraz 2.0, a także z oryginalnymi kontrolerami Vive oraz Vive Pro.

HTC Vive Cosmos XR - gogle dla rzeczywistości mieszanej

Dostępne już zestawy HTC Vive są w stanie połączyć rzeczywistość wirtualną z obrazem otoczenia, tworząc podstawy rzeczywistości mieszanej, ale dokładność wyświetlania obrazu otoczenia pozostawia jeszcze sporo do życzenia. Zmieni się to wraz z premierą gogli HTC Vive Cosmos XR. Podobnie jak Elite i klasyczny Cosmos, dostaniemy je w formie nakładki lub jako kompletny zestaw.

Tym co wyróżnia HTC Vive Cosmos XR są dodatkowe kamery, które rejestrują obraz otoczenia w wysokiej rozdzielczości z kątem widzenia do 100 stopni i nakładają go na obraz wirtualny. To produkt nowy, na którego oficjalną cenę jeszcze czekamy.

VR od HTC - postęp jest widoczny

Mam okazję śledzić rozwój platformy VR HTC od początku i widzę duży postęp. Zewnętrznie google nie zmieniają się znacząco, dlatego dopiero bezpośredni kontakt z urządzeniami pozwoli dostrzec poprawę jakości obrazu, wygody użytkowania gogli i dźwięku. Dziś możemy korzystać nie tylko z dołączonych domyślnie do zestawu słuchawek, ale podłączyć także własne, zapewne dużo wygodniejsze. Zestaw HTC Vive Cosmos trafił już w nasze ręce i niedługo podzielimy się z wami naszymi wrażeniami z jego użytkowania.

Na pozytywny obraz platformy HTC wpływa też jednoczesny rozwój platformy HTC VivePort. Produkcji na niej umieszczanych przybywa i nie są to już tylko proste dema, ale twory bardziej rozbudowane scenariuszowo.

Trzy filary rzeczywistości wirtualnej - tworzenie, korzystanie i dystrybucja treści

Budowanie systemów VR to tworzenie nie tylko sprzętu, ale też treści, które będą nań dostępne, poszukiwanie zastosowań gogli (nie tylko rozrywka, ale także szkolenia czy kultura) oraz udostępnianie (dystrybucja) treści dla użytkowników.

HTC już dziś myśli o tych wszystkich trzech filarach branży VR. Zdaje sobie sprawę, że dzisiejsze gogle to tylko etap przejściowy, a konstrukcje muszą być zastąpione czymś dużo wygodniejszym. Szanse na stworzenie takiego w pełni mobilnego VR stwarza technologia 5G. Za jej pomocą będzie można nie tylko łatwo udostępnić skomplikowane treści, ale zminimalizować ilość nagłownej elektroniki. HTC ma już koncepcję o nazwie Vive Proton, czyli gogle, które wykorzystują smartfon z 5G i dostęp do treści poprzez sieć 5G.

Jeśli zastanawiacie się po co nam superwydajne smartfony, z chipsetami takimi jak Snapdragon 855 czy 865, w czasach gdy już średniopółkowe układy Snapdragon 730G czy 765G zapewniają satysfakcjonującą wydajność, to macie odpowiedź. Po ty, by takie rozwiązania jak nagłowne VR z wykorzystaniem sieci 5G, mogły powstać.

Źródło: HTC, inf. własna

Czytaj więcej na temat rzeczywistości wirtualnej:

Szczegóły sprzętu immersyjnego zestawu słuchawkowego - Enthusiast Guide

Spis treści

Szczegóły sprzętu immersyjnego zestawu słuchawkowego

Artykuł

05/25/2022

Czas czytania: 2 min

Współautorzy: 3 Czy ta strona jest pomocna? Tak Nie Czy chcesz coś dodać do tej opinii? Opinia zostanie wysłana do firmy Microsoft: po naciśnięciu przycisku Prześlij opinia zostanie użyta do ulepszania produktów i usług firmy Microsoft. Zasady ochrony prywatności. Prześlij Dziękujemy.

W tym artykule

Możesz kupić dowolną z dostępnych publicznie Windows Mixed Reality immersyjnych zestawów słuchawkowych od różnych globalnych sprzedawców detalicznych. Zestawy słuchawkowe można również znaleźć w Microsoft Store online, z których wszystkie mogą być używane do opracowywania rzeczywistości mieszanej.

Obsługa danych wejściowych

[hot] : projekty gogli vr firmy apple najwyraźniej zostały ponownie przełożone

[hot] : projekty gogli vr firmy apple najwyraźniej zostały ponownie przełożone

kiedy apple ponownie rozpocznie działalność w nowej, ważnej linii biznesowej? po zegarku komputerowym apple watch w 2015 roku niewiele zostało tutaj zrobione, poza trackerami bluetooth i uwb z serii airtags. według ceo tima cooka rozszerzona rzeczywistość jest dla firmy „bardzo ekscytująca”. jednak odpowiednie projekty wewnętrzne nie zaowocowały jeszcze prawdziwym nowym sprzętem. dziś firma po raz kolejny miałaby problemy z wprowadzeniem do masowej produkcji pierwszego zestawu słuchawkowego ar/vr firmy apple.

pierwszy zestaw słuchawkowy apple’a dopiero w 2023 roku?

jak dowiedział się zwykle trafny analityk ming-chi kuo z tajwańskiej firmy inwestycyjnej tf international securities, masowa produkcja pierwszego urządzenia zostanie przesunięta na koniec przyszłego roku. oznacza to, że system ar/vr prawdopodobnie pojawi się niedługo przed końcem 2022 roku, a nawet na początku 2023 roku. sprzęt ma być stosunkowo tradycyjnym pierwszym modelem; pojawienie się pierwszej pary okularów komputerowych zajmie prawdopodobnie lata.

apple psuje ekosystem

według analityka, wyświetlacz nagłowny (hmd) byłby „najlepszym rozwiązaniem w zakresie wzornictwa przemysłowego” w branży. apple łączy złożony sprzęt z „wygodnym dopasowaniem”. powodem tego odroczenia byłoby to, że apple wciąż pracuje nad kompletnym ekosystemem oprogramowania i usług, który powinien być gotowy w momencie prezentacji sprzętu. to nie tylko aplikacje do gier, ale także inne aplikacje, które trzeba przenieść do świata vr/ar. wyzwanie jest bardzo ważne ze względu na konkurencyjną sytuację. jednak apple chce określić „następną falę rewolucji interfejsu użytkownika”, wchodząc na ten rynek.

czy na listopad planowane jest wydarzenie?

kuo wcześniej przewidywał, że apple uruchomi swój pierwszy hmd w drugim kwartale 2022 roku, zanim założył ten rok. ale jest to bardzo mało prawdopodobne, chyba że apple planuje trzecią jesienną imprezę w listopadzie. obecnie apple zaprezentowało kilka produktów w nowych wersjach, z wyjątkiem nowych modeli macbook air, „iphone se 3” i odnowionych tabletów ipad pro. w najbliższej przyszłości spodziewany jest nowy komputer mac pro, komputery imac o przekątnej do 30 cali oraz nowe komputery mac mini z systemem apple silicon.

Blog Author

Przemysław Kutytowski

LEAVE A REVIEW