Inteligentna Jazda

inteligentna naczepa z ruchomą podłogą :: truck.pl

Inteligentny Asystent Prędkości będzie obowiązkowy w nowych autach

Inteligentny Asystent Prędkości, znany również jako Intelligent Speed Assistance (ISA) będzie obowiązkowy w nowych autach już od 2022 roku. Będzie to kompletnie bezsensowny system, ponieważ każdy może go samodzielnie wyłączyć.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) razem z producentami samochodów ustaliła ostateczne normy techniczne nowego obowiązkowego systemu, który będzie musiał znaleźć się w każdym nowym aucie homologowanym na terenie Unii Europejskiej od 2022 r. Natomiast od 2024 roku każde nowe auto będzie musiało mieć ten system, nawet jeżeli było homologowane dużo wcześniej. Inteligentny Asystent Prędkości w wersji bazowej musi umieć odczytać aktualne ograniczenie prędkości obowiązujące na danym odcinku drogi oraz poinformować sygnałem dźwiękowym kierowcę, że właśnie ją przekracza. Sygnał nie może trwać dłużej niż 5 sekund. Natomiast najbardziej zaawansowana wersja ma zmniejszać moc silnika po osiągnięciu dozwolonej prędkości na danym odcinku.

Obowiązkowy Inteligentny Asystent Prędkości będzie można wyłączyć

Zgodnie z założeniami technicznymi ogłoszonymi przez ETSC, każdy inteligentny asystent prędkości musi umożliwiać jego wyłączenie. Tymon jeździ właśnie Volkswagenem ID.4, który już ma ten system na pokładzie, tyle że na razie bez powiadomienia w postaci sygnału Jednak na wyświetlaczu kierowcy wyświetla się biało-czerwony komunikat o treści „prędkość przekroczona”, nawet jeśli przekroczy się ją o 1 km/h. Podobnie jest z najbardziej zaawansowaną wersją tego systemu, tą która miała zmniejszać moc silnika. Dezaktywuje się, gdy kierowca mocniej wciśnie pedał przyspieszenia. ETSC dostrzega pewien problem. Otóż ich zdaniem większość kierowców wyłączy ten system, a producenci będą montować podstawową wersję ISA, żeby tylko wypełnić minimum homologacyjne. No cóż, kto by się spodziewał?

Ale nie ma tak dobrze. Producenci zobowiązali się do tego, żeby przez następne 2 lata przekazywać do ETSC zbiorcze i zanonimizowane dane o tym, jak kierowcy używają tego systemu oraz kiedy go wyłączają i na ile. Następnie dane zostaną przeanalizowane, a Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu wyciągnie wnioski, które systemy są bezpieczne, a które nie. Zastrzega sobie prawo zaostrzenia wymagań homologacyjnych w przyszłości.

Obowiązkowy Inteligentny Asystent Prędkości w przyjętym kształcie to sztuka dla sztuki

Podejrzewam, że jedynym skutkiem jego stosowania dla większości kierowców będzie wyłącznie codzienna irytacja, gdy będą go dezaktywować przy każdym uruchomieniu pojazdu. Wpływ na bezpieczeństwo będzie żaden. Producenci będą mieli pretekst do podniesienia cen samochodów (tak jakby potrzebowali do tego jakiegokolwiek pretekstu), a mądre głowy w ETSC będą się cieszyć, że bohatersko rozwiązały problem, którego nikt wcześniej nie znał. Nie mam nic przeciwko prawdziwie inteligentnym asystentom prędkości, np. takim jak obecnie testuje Audi. Uruchomili pilotażowy program, w którym ich auta rozpoznają okolice szkół, a na drogach rozpoznają autobusy szkolne. W takich okolicach kierowca jest informowany o konieczności zmniejszenia prędkości, a w przyszłości ma nie mieć możliwości przekroczenia jej na takim obszarze. To jest inteligentny asystent, a nie jakiś zbędny brzęczyk.

Inteligentny tempomat – ten system uratuje cię przed wysokim mandatem

Tradycyjny tempomat

Zacznijmy od podstaw, czyli zwykłego tempomatu. To proste urządzenie, obecne na rynku od kilku dekad. Pozwala ustawić stałą prędkość, z jaką samochód będzie jechał aż do naciśnięcia przez kierowcę pedału gazu lub hamulca. Jest bardzo przydatny podczas długiej jednostajnej jazdy, ale jeśli sytuacja dynamicznie się zmienia, na przykład w mieście lub w gęstym ruchu, nie ma z niego większego pożytku.

Aktywny tempomat - dostosowanie prędkości do samochodu jadącego z przodu

W takich sytuacjach lepszym rozwiązaniem jest tempomat adaptacyjny, znany też jako aktywny tempomat. Nie tylko pilnuje, żeby samochód nie przekroczył ustawionej maksymalnej prędkości, ale dostosowuje aktualną szybkość jazdy do tempa poprzedzającego samochodu. Gdy auto przed nami zwolni, nasz samochód zrobi to samo. Jeśli zjedzie z naszego pasa, zostawiając przed nami wolną drogę, nasze auto rozpędzi się do prędkości ustawionej w tempomacie. A kiedy ktoś wjedzie na nasz pas, blokując szybszą jazdę, aktywny tempomat dostosuje prędkość do nowej sytuacji.

Reklama

Zdjęcie Toyota Highlander / Informacja prasowa

Inteligentny tempomat - dostosowanie prędkości do ograniczeń

Systemem, na którym przy obecnym taryfikatorze mandatów kierowcom powinno najbardziej zależeć, jest inteligentny tempomat adaptacyjny, który współpracuje z układem rozpoznawania znaków drogowych. Kiedy system wykryje znak ograniczenia prędkości, dostosuje do niego prędkość samochodu - oczywiście za zgodą kierowcy. Dodatkową zaletą jest zdolność do automatycznego zatrzymania się i ruszenia za poprzedzającym samochodem. Oczywiście funkcja ta jest możliwa w samochodach z automatyczną skrzynią biegów - zarówno benzynowych, jak i hybrydowych.

Automatyczna kontrola prędkości na łukach

Nowością, która zadebiutowała w ubiegłym roku razem z Toyotą Mirai, jest funkcja redukcji prędkości na zakrętach, o którą został rozbudowany inteligentny tempomat adaptacyjny. Funkcja ta działa na łukach, z wyprzedzeniem dostosowując prędkość do przebiegu drogi. Dzięki temu samochód automatycznie utrzymuje stały odstęp od poprzedzającego samochodu i bezpiecznie pokonuje zakręty.

Zdjęcie / Informacja prasowa

Inteligentny tempomat w standardzie

Inteligentny tempomat adaptacyjny należy do standardowego wyposażenia wszystkich aut osobowych z rocznika 2022 - od Aygo X, który zadebiutuje w tym roku, po Highlandera. Funkcja dostosowania prędkości do zakrętu jest oferowana na razie, również w standardzie, w hybrydowym sedanie Camry i w wodorowej limuzynie Mirai. Terenowy Land Cruiser ma inteligentny tempomat adaptacyjny od drugiej w kolejności wersji Prestige. Podstawowy tempomat figuruje w cennikach aut dostawczych Toyoty, jednak w wyższych wersjach wyposażenia lub w pakietach pojawia się tempomat adaptacyjny, na przykład w Hiluxie dostępny w trzeciej w kolejności wersji SR oraz wyższych - SR5 i Invincible.

Funkcje autonomicznej jazdy

Inteligentny tempomat adaptacyjny nie jest jedynym systemem w samochodach Toyoty, który korzysta z rozwoju technologii autonomicznej jazdy. Należy do zestawu układów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, który zawiera sporo funkcji aktywnie wspierających kierowcę w bezpiecznym prowadzeniu. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z automatycznym hamowaniem zapobiega kolizjom z samochodami, rowerzystami i pieszymi zarówno na prostej drodze, jak i na skrzyżowaniu. Automatyczne światła drogowe zwiększają bezpieczeństwo jazdy w nocy poza terenem zabudowanym, automatycznie zmieniając światła drogowe na mijania. Asystent utrzymania pasa ruchu przywraca tor jazdy pośrodku pasa, działając na prostej drodze i na łagodnym łuku. Wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia pomaga tak wyminąć przeszkodę na poboczu, żeby jak najmniej zjechać na przeciwległy pas lub najlepiej wykonać manewr w granicach swojego pasa ruchu.

inteligentna naczepa z ruchomą podłogą :: truck.pl

Inteligentna naczepa z ruchomą podłogą

DEMO STAS MF 92 m3 typ AD (aero dynamic)

26 sierpnia 2016

Firma PTM Polska zaprezentowała nową naczepę z ruchomą podłogą DEMO STAS w wersji MF 92 m3 typ AD (aero dynamic). W pojeździe zamontowane są aerodynamiczne osłony boczne OptiFlow SideWings, które ograniczają zużycie paliwa oraz rozprysk wody przy jeździe z prędkościami autostradowymi.

PTM Polska, generalny dystrybutor marki STAS w Polsce, jest liderem w sprzedaży naczep z ruchomą podłogą. Szesnaście typów naczep dedykowanych jest do przewozu różnego rodzaju towarów sypkich, luzem, m.in. płodów rolnych, biomasy, odpadów komunalnych, podłoża do uprawy pieczarek oraz transportu towarów paletyzowanych (standardowo 33 europalety), co czyni je pojazdem bardzo uniwersalnym.

Największą popularnością wśród klientów cieszy się naczepa STAS w wersji MF 92 m3. Lekka, wytrzymała konstrukcja, wykonana z najlepszych jakościowo komponentów czyni tą naczepę produktem Premium.

Nowa, demonstracyjna naczepa wyposażona jest w urządzenia firmy Wabco oraz Transics, m.in. w SmartBoard – urządzenie informacyjno-sterujące zapewniające podstawowe informacje o naczepie czy przyczepie (licznik km, masa nacisków na osie, sygnalizacja awarii hamulców), pozwalające również na sterowanie funkcjami układu hamulcowego Trailer EBS i zawieszenia pneumatycznego (standardowo takie urządzenie posiada każda naczepa STAS). Dane z urządzenia dostępne są przez aplikację i mogą być na bieżąco monitorowane przez dyspozytora.

Na wyświetlaczu SmartBoard są też widoczne informacje z czujników kontroli ciśnienia w kołach IVTM/OptiTire oraz czujników zużycia klocków hamulcowych BVA.

Wyposażenie obejmuje także TX-TrailerGUARD – urządzenie telematyczne z kontrolą GPS i GPRS, które wspomaga obsługę floty poprzez zdalną kontrolę pojazdów. Zwiększa bezpieczeństwo i wydajność poprzez możliwości monitorowania, zgłaszania i analizowania w czasie rzeczywistym wszystkich najważniejszych danych dotyczących naczepy lub przyczepy.

Firma PTM Polska udostępnia tę naczepę zainteresowanym klientom do testów. Akcja promocyjna potrwa do maja 2017 roku. Szczegóły u handlowców PTM Polska.

Blog Author

Przemysław Kutytowski

LEAVE A REVIEW