Czy komunikacja publiczna może jeździć na żądanie tak jak uber? Jak mieszkańcy metropolii wykorzystują nowe technologie i otwarte dane? Kiedy na Pomorzu powstanie metropolia? - odpowiedzi na pytania znajdziemy na kongresie Smart Metropolia, który odbędzie się w poniedziałek, 6 września, na gdańskim stadionie Polsat Plus Arena. W tym roku hasłem przewodnim jest “inteligentny samorząd”. Kongres zbiega się z 10. rocznicą powołania Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Już po raz 9. Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot zaprasza na kongres Smart Metropolia, czyli największą konferencję poświęconą relacjom miast, wsi i metropolii. Jak co roku, poruszone zostaną w jej trakcie najważniejsze zagadnienia związane z mądrym rozwojem. W ubiegłych latach poruszano tematy związane z m.in. smart city, polityką unijną czy klimatem. W tym roku kongres odbędzie się pod hasłem: “inteligentny samorząd”. O największych wyzwaniach, jakie stoją przed samorządami, będą rozmawiać eksperci z zakresu mobilności, dostępności, nowych technologii, e-usług, cyfryzacji, a także działacze miejscy, naukowcy oraz politycy i samorządowcy. W programie: panele inspiracyjne, debaty, wystąpienia oraz posiedzenie komisji senackiej.
Panele inspiracyjne: nowe technologie, transport na żądanie i otwarte dane
Kongres rozpoczną trzy panele inspiracyjne. Podczas pierwszego z nich eksperci będą rozmawiać o tym, jak nowoczesne technologie poprawiają usługi publiczne. Debatować będą nad tym, czym są inteligentne samorządy i stosowane przez nie rozwiązania "smart" oraz co zrobić, aby służyły mieszkańcom w potrzebie - osobom starszym, niepełnosprawnym, w kryzysie psychicznym.
Kolejny panel inspiracyjny będzie dotyczył transportu. Eksperci z zakresu mobilności opowiedzą o tym, jak się sprawdza transport na żądanie w Krakowie, Sosnowcu i innych miastach w Polsce. Odpowiedzą na pytania czym jest transport na żądanie, jak z niego korzystać i czy wystarczy aplikacja, by autobusem miejskim jeździć jak uberem.
Tematem trzeciego panelu dyskusyjnego będą inteligentne technologie i rozwiązania dla samorządów. Rozmowy poświęcone będą temu, jak zbieranie i analizowanie konkretnych danych może podnieść jakość życia w miastach, jakiego typu dane można i należy zbierać oraz jaki z nich można zrobić użytek.
Lokalnie czy centralnie? Debata samorządowców
Kongres Smart Metropolia 2021 to także miejsce na rozmowę o roli i przyszłości samorządu w Polsce. Tematem debaty będzie polityka państwa wobec małych i dużych miejscowości. W dyskusji udział wezmą: senator Zygmunt Frankiewicz, przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, Jakub Szlachetko, prezes Zarządu Instytutu Metropolitalnego oraz samorządowcy: Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i Beata Rutkiewicz, wiceprezydent Wejherowa.
Co dalej z ustawą metropolitalną dla Pomorza?
W trakcie kongresu odbędzie się też wyjazdowe posiedzenie senackiej Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej pod przewodnictwem senatora Zygmunta Frankiewicza. Tematem spotkania będzie ocena działania metropolii w Polsce na podstawie 10 lat doświadczeń OMGGS i 4 lat istnienia GZM. Senatorowie ustalą postulaty do odpowiednich ministerstw, by przyspieszyć prace Sejmu nad ustawą metropolitalną dla Pomorza. Przypomnijmy, ustawa metropolitalna - przegłosowana ponad podziałami politycznymi w Senacie we wrześniu 2020 r. - od niemal roku leży w "zamrażarce" sejmowej i czeka na głosowanie. Tymczasem, gdyby podczas głosowania w Sejmie za ustawą opowiedziała się cała opozycja i wszyscy pomorscy posłowie - ustawa weszłaby w życie. Tym samym Pomorze zyskałoby prawo do dysponowania ponad 200 mln zł na potrzeby mieszkańców.
10 lat OMGGS
Kongres Smart Metropolia 2021 zbiega się z 10. rocznicą powołania stowarzyszenia metropolitalnego na Pomorzu. Będzie więc okazją do podsumowania 10 lat współpracy w ramach OMGGS. Od dekady stowarzyszenie działa dla ponad 1,6 mln mieszkańców metropolii w takich obszarach jak: transport publiczny, rynek pracy i aktywizacja mieszkańców, ekonomia społeczna, integracja migrantów, kultura i promocja zdrowia, rozwój lokalnych przedsiębiorstw, ochrona środowiska, planowanie przestrzenne i promocja. W ramach funduszy europejskich realizuje prawie 200 projektów o całkowitej wartości 3,13 mld zł.
Urodzinowa Gala i rozdanie nagród Smart Metropolia
Zwieńczeniem kongresu będzie urodzinowa gala wręczenia nagród Smart Metropolia. Wyróżnienia te trafiają do osób, firm i instytucji szczególnie zasłużonych dla budowania i promowania idei metropolii. Wśród laureatów z poprzednich lat są m.in.: Marta Siciarek (Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek), Jan Olbrycht (Poseł do PE), Bogdan Borusewicz (Marszałek Senatu RP), Elżbieta Bieńkowska, prof. Iwona Sagan, Pomorskie Hospicjum dla Dzieci, Pracodawcy Pomorza.
Szczegółowy program kongresu znajduje się na www.smartmetropolia.pl.
Partnerami kongresu Smart Metropolia 2021 są: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Unia Metropolii Polskich oraz Instytut Metropolitalny.
Oprac. KG
9 sierpnia 2019 (169 opinii) autor: Szymon Zięba
Przejścia dla pieszych na Dąbrowie, które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny. graf. trojmiasto.pl
W Gdyni powstaną "inteligentne", czyli automatycznie oświetlane przejścia dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo. Ich lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego, a wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż.
- Na terenie Gdyni zastosowanie znajdują różne metody poprawy bezpieczeństwa w rejonach przejść dla pieszych, np. progi zwalniające lub wyniesione przejścia wymuszające na kierowcach zmniejszenie prędkości, sygnalizacja świetlna oraz ostrzegawcza - mówi dr inż. Jacek Oskarbski, szef Działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.
Aktywne przejścia dla pieszych powstać mają w kilku lokalizacjach:
Przejście dla pieszych na wysokości ul. Morskiej 521 Przejście dla pieszych na ul. płk. Dąbka (w rejonie ul. płk. Dąbka 100a) Przejście dla pieszych na ul. Bosmańskiej (przy aptece) Przejście dla pieszych na ul. Zielonej (przejście do komisariatu policji) Przejście dla pieszych na ul. Śmidowicza (przy Stoczni Wojennej) Przejście dla pieszych przez ul. Wiczlińską oraz dwa przejścia dla pieszych przez ul. Rdestową
Oświetlenie "smart", przejście w Gdańsku, grafika poglądowa mat. prasowe
Detektory podczerwieni wykryją pieszych w Gdyni
Przejścia za dziesiątki tysięcy złotych
- Przejścia dla pieszych zlokalizowane w dzielnicy Dąbrowa (punkt 6. na liście), które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Obecnie kończy się faza przygotowywania postępowania na ich realizację, która powinna zakończyć się do końca listopada bieżącego roku. Szacunkowy koszt wdrożenia tego rozwiązania na wszystkich trzech przejściach to ok. 100 tysięcy złotych - mówi Agata Grzegorczyk z gdyńskiego magistratu.
Budżet Obywatelski w Gdyni - są wyniki
Gdyńscy urzędnicy zapewniają, że wraz z policją na bieżąco monitorują sytuację wokół przejść dla pieszych, by zdiagnozować newralgiczne miejsca. Z kolei wybór adekwatnych i skutecznych środków umożliwiających podniesienie poziomu bezpieczeństwa na danym przejściu, zależy od wielu czynników, w dużej mierze związanych z lokalnymi uwarunkowaniami.Oprócz tego w Gdyni planowana jest instalacja tak zwanych aktywnych przejść dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo ruchu - przede wszystkim poprzez poprawę widoczności osób, które zbliżają się do takiego przejścia.Wszystkie wymienione lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców Gdyni w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego. Wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż, który pozwoli na ocenę ich funkcjonowania i skuteczności.W przypadku przejść z punktów 1-5, piesi zbliżający się do przejścia będą automatycznie wykrywani przez czujniki ruchu uruchamiające lampy ostrzegawcze, połączone ze znakiem pionowym, wskazującym miejsce przejścia dla pieszych. Dodatkowo, w jezdni zostaną zamontowane aktywne, punktowe elementy świetlne.Przed pasami wyznaczającymi przejście, lampki emitują pulsujące żółte światło (ostrzegawcze), widziane przez zbliżającego się kierowcę, natomiast od strony przejścia emitują światło białe ciągłe, które dodatkowo oświetla przejście dla pieszego.W przypadku przejść dla pieszych z punktu 6, "inteligentny" system oświetlenia składać się będzie z dwóch latarni wyposażonych w analizatory ruchu na obu krańcach przejścia. Gdy w strefie oczekiwania pojawi się pieszy, oprawy kierunkowe LED przejść wyemitują zwiększony, zogniskowany strumień światła. Spowoduje to, że pomalowane na biało pasy będą kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni. Sylwetka przechodnia na takim przejściu będzie lepiej widoczna, co powinno wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pieszych.Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny.Koszt realizacji przejścia aktywnego na ul. Morskiej został oszacowany w BO nazłotych (projekt wybrany w dzielnicy Cisowa ). Natomiast szacunkowe koszty realizacji przejść aktywnych w dzielnicy Oksywie tozłotych za 4 przejścia. Koszt realizacji jednego to złotych w zależności od wielkości przejścia, która determinuje liczbę koniecznych do zastosowania elementów.
Lepsze wykorzystanie urządzeń
Pełen wgląd w operacje logistyczne, nie zawsze jest łatwy, zwłaszcza jeśli operujesz w wielu lokalizacjach. Brak takiego wglądu może prowadzić do strat czasu i marnotrawstwa w wielu obszarach, o których możesz nawet nie wiedzieć. Czy wiesz, że średni poziom wykorzystania floty wózków widłowych wynosi tylko około 35%? Oznacza to, że 65% to strata, którą można wyeliminować, bez względu na to, czy jest to strata czasu, koszty czy szkody.
Dzięki inteligentnym wózkom możesz dokładnie śledzić i poprawiać wykorzystanie maszyn. Aktualne dane zgromadzone w systemie Toyota I_Site, pochodzące z wszystkich obecnie eksploatowanych, połączonych z systemem i inteligentnych wózków, wskazują na możliwość wyeliminowania znaczących ilości strat poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania Przy wykorzystaniu danych do poprawy planowania działania wózków, można nawet zmniejszyć wymagania dotyczące ilości wózków. Jako dostawcy zasobów i partnerzy biznesowi, uznajemy to za wybór odpowiedzialnej drogi.