Stale rosnące zapotrzebowanie na większą precyzję skłoniło firmę Amazone w 2001 roku do budowy rozsiewaczy nawozów ze zintegrowaną technologią ważenia. Korzystając z pomocy specjalistów w dziedzinie techniki ważenia, precyzyjnie wykrywane są odchylenia docelowej ilości od rzeczywistej ilości rozsiewu. Czujniki wagowe najnowszej generacji mierzą zmiany masy 200 razy na sekundę i automatycznie dostosowują pozycje zasuwy otworu roboczego co 25 kg. Największą zaletą technologii ważenia jest to, że jest ona mierzona na podstawie rzeczywistych wartości, dzięki czemu ilość rozsiewu można w każdej chwili zoptymalizować, nawet przy rozsiewie krawędziowym, granicznym, przy rowach lub na klinach.
Nowa kalibracja ilości została w pełni przemyślana: ProfisPro
Regulacja ilości rozsiewu za pomocą technologii ważenia Profis jest bardzo precyzyjna. Odchylenia w całkowitym czasie rozsiewu wynoszą tylko około 1%. Aby zapewnić ciągłą regulację, tj. również w przedziałach kontrolnych technologii ważenia co 25 kg, rozsiewacze zawieszane ZA-TS i rozsiewacze zaczepiane ZG-TS 01 są teraz dostępne z nowym inteligentnym systemem ważenia ProfisPro. System ProfisPro łączy technologię ważenia Profis z nowym pomiarem momentu obrotowego FlowControl. FlowControl posiada jeden czujnik na tarczę rozsiewającą, który określa moment obrotowy każdej z nich niezależnie. Na podstawie licznych badań jakości rozsiewu określono zależności pomiędzy ilościami rozsiewu a momentem obrotowym tarczy rozsiewającej dla różnych szerokości roboczych dla wszystkich rodzajów nawozów. Krótko mówiąc: Małe dawki rozsiewu generują mniejszy moment obrotowy tarczy niż większe dawki. FlowControl niezawodnie rejestruje moment obrotowy napędów tarcz rozsiewających niezależnie od strony i może natychmiast dostosować ustawienie zasuwy dozującej w przypadku odchylenia od wartości docelowej.
Dzięki połączeniu technologii ważenia i funkcji FlowControl, podczas całego procesu rozsiewu rozsiewacz reguluje teoretyczną dawkę rozsiewu za pomocą momentu obrotowego. Technologia ważenia Profis co 25 kg monitoruje faktycznie rozsianą ilość nawozu. Dzięki temu FlowControl regularnie się na nowo kalibruje. Jest to wykonywane bez zatrzymywania się. Dzięki inteligentnemu systemowi ważenia ProfisPro dawka rozsiewu jest optymalizowana od pierwszej sekundy rozpoczęcia pracy. Ponadto kierowca ma zawsze podgląd rzeczywistej ilości pozostałej w zbiorniku, a także ewentualnego wskazania odległości do całkowitego opróżnienia. Dostosowanie regulacji dawki rozsiewu przez profesjonalną technologię ważenia z czujnikami FlowControl to wyjątkowa zaleta maszyn firmy Amazone.
FlowCheck do kontroli otworów roboczych
Jako niedroga alternatywa dla FlowControl, firma Amazone oferuje urządzenie monitorujące FlowCheck dla serii ZA-TS Hydro. Podczas gdy FlowControl może kontrolować i regulować dawkę rozsiewu niezależnie od strony, FlowCheck tylko wykrywa zatory i brak nawozu w obwóch otworach roboczych. W przypadku zatoru oba systemy usuwają usterkę, szybko otwierając i zamykając zasuwę dozującą, jednocześnie zmieniając kierunek obrotów mieszadła. Dla rolnika oznacza to absolutną niezawodność działania.
Precyzja również na zboczach
Wszystkie rozsiewacze z wagą firmy Amazone mogą być opcjonalnie wyposażone w czujnik nachylenia. Dzięki temu czujnikowi technologia pomiarowa może obliczyć wpływ nachylenia na pomiar masy, dzięki czemu dawka rozsiewu jest prawidłowa nawet podczas pracy na zboczu, czy jeździe w górę lub w dół zbocza.
2021-09-29 MS
Hybrydy są przyjazne dla środowiska i dla portfela – warto wiedzieć, jak wykorzystać ich pełny potencjał i jeździć nimi jeszcze oszczędniej.
Przyspieszaj dynamicznie
Użyj wyobraźni
Patrz na wskaźniki
Nie marnuj czasu
Korzystaj z funkcji pojazdu
Nowoczesne hybrydy nie wymagają specjalnej wiedzy, ani przyzwyczajeń, by umożliwiać oszczędną jazdę. Samochody wyposażone w zelektryfikowany układ napędowy dostosowują się do stylu jazdy kierowcy, by jeździć oszczędnie, a zmagazynowaną energią zarządzają inteligentnie. Nie oznacza to jednak, że nasz styl jazdy pozostaje zupełnie bez znaczenia dla ostatecznego zużycia paliwa. Oto pięć wskazówek, które pozwolą Ci jeździć jeszcze bardziej ekonomicznie.Pierwsza wskazówka wydaje się przeczyć logice, ale może się okazać naprawdę pomocna. Szybkie przyspieszanie do określonej (oczywiście przepisowej) prędkości i odpuszczenie gazu, gdy ją osiągniemy, pozwoli skorzystać z pełnej sprawności układu hybrydowego. Oczywiście samochód będzie zużywał więcej paliwa i energii, gdy wciśniemy gaz mocniej, ale przyspieszanie odbędzie się na krótszym dystansie i przez krótszy czas. Zaowocuje to niższym średnim zużyciem paliwa. Dodatkowo, często stosowana bezstopniowa skrzynia biegów, jak e-CVT w hybrydach Toyoty i Lexusa, dostosowuje obroty silnika tak, by ten zawsze pracował w optymalnym zakresie obrotów.Na przyspieszaniu jazda się nie kończy, a szczególnie ta w mieście. Dobrze jest patrzeć daleko przed siebie i cały czas antycypować, co wydarzy się na drodze. Ruchy innych kierowców, zmiany świateł, zbliżające się ograniczenia i przejścia dla pieszych. Wszystko to, co może nas zmusić do hamowania, warto przewidzieć zawczasu. Dzięki temu możemy zaplanować hamowanie tak, by odzyskać jak najwięcej energii toczącego się pojazdu. Hybrydą, w przeciwieństwie do konwencjonalnego auta spalinowego, powinniśmy hamować przez długi czas i z niewielką siłą. Nie zmuszamy wtedy układu hamulcowego do pracy, a rolę hamulca przejmuje silnik elektryczny, który zamienia się w generator odzyskujący energię. Jest ona następnie magazynowana w akumulatorach i wykorzystywana do ponownego przyspieszania. Odrobina planowania jazdy i szczypta wyobraźni wystarczą, by nie hamować zbyt mocno i nie tracić cennej energii.Hybrydowe auta często same podpowiadają nam, jak jeździć oszczędnie. Na przykład, w modelach Lexusa obecny jest wskaźnik wykorzystania mocy napędu podzielony na dwie główne sekcje – Eco i Power. Odpowiednia podziałka obecna na zegarach podpowiada nam, w którym momencie włączy się silnik spalinowy. Dzięki temu możemy uniknąć niepotrzebnego przyspieszania i przejechać większą odległość z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego. Hybrydy wyposażone w wyświetlacz HUD przedstawiają te przydatne wskazania również na nim – nie trzeba nawet odrywać oczu od drogi, by jeździć oszczędniej! Wskaźnik pracy napędu hybrydowego daje nam również znać, jak powinniśmy hamować, co ułatwia ekonomiczną jazdę tak w trasie, jak i w mieście.Powiedzenie "czas to pieniądz" sprawdza się również w przypadku aut hybrydowych. Chodzi o postój z włączonym zapłonem, który jedynie pozornie nic nas nie kosztuje. Choć po wciśnięciu przycisku START, w hybrydach panuje przyjemna cisza, warto pamiętać, że z akumulatora układu hybrydowego cały czas jest pobierana energia. Zasilanie klimatyzacji, urządzeń pokładowych, reflektorów i osprzętu również przyczynia się do zmniejszenia stanu naładowania baterii i choć silnik spalinowy nie pracuje, postój z włączonym zapłonem nie jest tak do końca darmowy. Najlepiej jest włączać zapłon bezpośrednio przed ruszeniem i wyłączać go od razu po tym, jak dotrzemy do celu. Unikniemy niepotrzebnych strat energii i będziemy mogli cieszyć się jeszcze niższym spalaniem.
Współczesne auta hybrydowe dość dobrze odczytują intencje kierującego. Maszyny nie są jednak wszechwiedzące, dlatego w określonych sytuacjach hybrydowemu samochodowi przydatne okażą się wydawane przez kierowcę wskazówki i komendy. Przykładem jest włączenie trybu EV. Pozwala on poruszać się z niewielkimi prędkościami z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego. Ta funkcja przyda się nam np. na parkingach, gdy manewrujemy lub jedziemy w zatłoczonym centrum, poszukując miejsca parkingowego. Możemy je użyć również w korku przed bramkami na autostradzie lub na kempingu, gdy nie chcemy budzić śpiących w przyczepie obok sąsiadów.
Mnogość zastosowań trybu EV nie zmienia faktu, że odpowiednio wykorzystywany przynosi on korzyść w postaci zmniejszenia zużycia paliwa. Wymuszenie trybu elektrycznego w wymienionych wyżej scenariuszach pozwoli opóźnić włączenie silnika spalinowego, a my urwiemy z wyniku spalania jeszcze odrobinę. Warto korzystać również z trybu jazdy ECO, który w większości zmienia charakterystykę układu napędowego, jak i wpływa na pracę urządzeń pokładowych takich jak klimatyzacja i ogrzewanie. Nowoczesne samochody, często podporządkowane jak najniższemu zużyciu paliwa i energii, mają szereg właściwości i opcji pozwalających oszczędzać na codziennych podróżach. Dobrze jest je znać i z nich korzystać.
Szanghaj, Chiny. Inteligencja pojazdów przyszłości będzie kontrolowana przez kilka niezwykle wydajnych komputerów centralnych. Będą one uruchamiać wymagające obliczeniowo funkcje oprogramowania, kontrolujące krytyczne obszary pojazdu. Obejmują one zautomatyzowaną jazdę, elektromobilność, kontrolę ruchu pojazdu i zintegrowane bezpieczeństwo. Dlatego też wysokowydajne komputery i inteligentne funkcje oprogramowania są kluczowymi czynnikami umożliwiającymi powstanie definiowanych programowo pojazdów przyszłości, które zapewnią współczesnym konsumentom bezpieczną i inteligentną mobilność.
Na targach Auto Shanghai 2021, firma ZF zaprezentowała kolejną generację swojego komputera ZF ProAI. "Jest to obecnie najbardziej elastyczny, skalowalny i potężny superkomputer klasy samochodowej na świecie" - podkreślił dr Holger Klein, członek zarządu ZF na region Azji i Pacyfiku, podczas targów Auto Shanghai. Zaprojektowany z myślą o wymaganiach pojazdów definiowanych programowo i ich nowych architekturach elektrycznych/elektronicznych, ten zdolny do pracy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji wysokowydajny komputer może służyć jako kontroler domenowy, strefowy lub centralny. Nadaje się on do każdego typu pojazdu i do wszystkich poziomów jazdy zautomatyzowanej lub autonomicznej: od poziomu 2 do poziomu 5. ZF ProAI wejdzie do produkcji seryjnej najpóźniej w 2024 roku.
"Znaczące zamówienia na naszą wysokowydajną platformę obliczeniową potwierdzają wiodącą pozycję ZF w obszarze rozwijania inteligencji pojazdów" - powiedział dr Holger Klein. "Oferując dużą moc obliczeniową, najnowocześniejsze rozwiązania programowe, inteligentne czujniki i inteligentne siłowniki z jednego źródła, ZF tworzy nowe możliwości dla modeli biznesowych opartych na analizie danych dla mobilności następnej generacji."
ZF ProAI - najpotężniejszy na świecie superkomputer samochodowy
Mniejszy, bardziej ekonomiczny, ale i potężniejszy niż kiedykolwiek wcześniej: ZF ProAI został ulepszony pod wieloma względami. Oprócz większej wydajności obliczeniowej (do 66 procent więcej teraOPS), zużywa on jednocześnie do 70 procent mniej energii (średnio 3 teraOPS na wat).
Jego możliwości w zakresie sztucznej inteligencji zostały zoptymalizowane pod kątem procesów głębokiego uczenia się, co jeszcze bardziej zwiększa jego zdolność do obsługi zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa: karta oferuje fuzję 360° wszystkich dostępnych danych z czujników, w tym danych pomiarowych z radarów, LiDAR-ów, kamer i sygnałów dźwiękowych. Dodatkowo, pozwala to również zaoszczędzić niezbędną przestrzeń instalacyjną.
Nawet biorąc pod uwagę dostępne opcje chłodzenia - chłodzenie pasywne, chłodzenie powietrzem i chłodzenie cieczą w zależności od pożądanej wydajności - większość modeli ZF ProAI będzie dostarczana w tej samej standardowej obudowie o wymiarach 24x14x5 cm. Jest to produkt klasy samochodowej, którego zaawansowane technologicznie wnętrze jest odporne i niezawodne nawet w trudnych warunkach, a także oferuje najnowsze zabezpieczenia przed zagrożeniami cybernetycznymi.
Modułowa budowa superkomputera oznacza, że może on być wyposażony w układy SoC (System-on-Chip) różnych producentów w celu uzyskania preferowanego rozwiązania dla klienta. Podobnie, może on obsługiwać własne oprogramowanie firmy ZF lub oprogramowanie innych dostawców zewnętrznych. Znormalizowane złącza i możliwość połączenia ze sobą większej liczby jednostek ZF ProAI sprawiają, że jest on elastyczny w zastosowaniu i instalacji w każdym typie pojazdu.
Wysokowydajna płyta główna firmy ZF oferuje elastyczność umożliwiającą osiągnięcie mocy obliczeniowej od 20 do 1000 teraOPS. Oznacza to 1 000 trylionów - lub jeden kwadrylion - operacji obliczeniowych na sekundę. Dodając do tego różnorodność dostępnych opcji chłodzenia, producenci OEM znajdują teraz rozwiązanie dostosowane do potrzeb wszystkich swoich platform pojazdów, aplikacji programowych i architektur E/E - za pośrednictwem jednego typu jednostki sterującej. Zwiększa to wydajność i obniża koszty.
ZF udostępnia również interfejs danych pomiarowych (MDI) dla ProAI, który przesyła zebrane dane z czujników w niezmienionej postaci do centralnego systemu pamięci masowej w celach rozwojowych i testowych. Ułatwia to programistom szkolenie sztucznej inteligencji w zakresie autonomicznej jazdy.
Efektywne kosztowo rozwiązanie automatycznego parkowania typu valet parking
Firma ZF opracowuje obecnie pierwszy na świecie system parkingowy typu valet parking, który umożliwia parkowanie bez kierowcy, bazując wyłącznie na zestawie czujników pojazdu i będąc niezależnym od wstępnie zmapowanej infrastruktury parkingowej. Na targach Auto Shanghai 2021 firma ZF zaprezentowała technologię Visual Simultaneous Localization and Mapping (vSLAM), która umożliwia lokalizację z dokładnością do centymetra i generowanie map w czasie rzeczywistym. Zestaw czujników opiera się głównie na jednej przedniej kamerze, jednym przednim radarze, czterech otaczających kamerach i dwunastu czujnikach ultradźwiękowych, ale można go skalować za pomocą bardziej zaawansowanych czujników.
"Cały system został opracowany w Chinach i zadebiutuje u jednego z chińskich producentów samochodów pod koniec 2022 roku" - powiedziała Renee Wang, prezes ZF China i starszy wiceprezes ds. operacyjnych na region Azji i Pacyfiku. "Wierzymy, że ten niezależny od infrastruktury zautomatyzowany system parkingowy valet firmy ZF będzie opłacalnym rozwiązaniem dla wielu globalnych producentów OEM".
Wiodące systemy wspomagania pojazdów użytkowych
Jako lider w dziedzinie technologii dla pojazdów użytkowych, firma ZF zaprezentuje swoją szeroką gamę inteligentnych, wydajnych i zautomatyzowanych rozwiązań wspomagających jazdę. Najbardziej zaawansowany system hamowania awaryjnego firmy ZF dla pojazdów użytkowych, OnGuardMAX, ma swoją globalną premierę na targach Auto Shanghai i debiutuje na chińskich drogach. Technologia ta może identyfikować i - w razie potrzeby - precyzyjnie reagować na szeroki zakres ruchomych i nieruchomych obiektów, w tym pojazdów i pieszych. OnGuardMAX może niezawodnie wspierać kierowcę w różnych niebezpiecznych sytuacjach na drodze, pomagając jednocześnie skutecznie zmniejszyć ryzyko wypadków.
Odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na lepszą wydajność pojazdów i obniżoną emisję CO2 w celu wspierania globalnego zrównoważonego rozwoju, firma ZF wprowadza OptiPace, system Predictive Economical Cruise Control (PECC), który może przewidzieć i zoptymalizować prędkość pojazdu w oparciu o topografię drogi przed nim, aby pomóc obniżyć zużycie paliwa, zużycie klocków hamulcowych i emisję spalin.
Technologia otwartej platformy autonomicznej jazdy (Autonomous Driving Open Platform Technology - ADOPT) oferuje wydajny i elastyczny model branżowy do opracowywania aplikacji autonomicznej jazdy dla pojazdów użytkowych. Przekłada ona instrukcje sztucznej inteligencji jazdy autonomicznej na rzeczywiste polecenia ruchu pojazdu, umożliwiając sterowanie wszystkimi istotnymi systemami uruchamiania pojazdu.